מתכונים: פלפלים ממולאים וקציצות

את הבסיס לקחתי מאיזה אתר אינטרנט שאני כבר לא זוכר את שמו, ושיניתי אותו די הרבה כי המתכון משתמש בהמון דברים מוכנים שיש בארה”ב ו(א) אין לי במקרר, (ב) כנראה שאין גם בסופר ו(ג)באמת – לקנות מילוי מוכן בקופסה ? על מה האמריקאים המופרעים יחשבו הלאה ?

כל הכמויות הן לארבעה פלפלים – אם אתם רוצים יותר או פחות זה לא אשמתי. מה שכן אשמתי זה שאין רשימת מרכיבים 🙂 . כל המרכיבים בתוך המתכון ואם מישהו רוצה לאלתר , חופשי – עלי.

טוב – מתחילים. צריך לקחת ארבעה פלפלים בינוניים , להוריד להם את הראש ולהוציא את הגרעינים ולסדר בתוך סיר קטן עם הפתח למעלה. למלא מים ולהמליח היטב. את הפלפלים צריך להביא להרתחה ולתת להם להתבשל על אש קטנה כחמש דקות – המטרה שהם יתרככו טיפה, ולא יותר כדי שיהיה קל יותר לטפל בהם אבל שלא יתפררו – את הבישול הסופי ניתן להם יחד עם המילוי.
כשהפלפלים מוכנים, להוציא אותם (בזהירות – המים חמים) ולהעמיד הפוך על נייר סופג כדי שכל המים יתנקזו.

תוך כדי שהפלפלים מתבשלים אפשר להתחיל להכין את המילוי. אני מטגן חצי בצל בקצת שמן זית (אני מניח שבערך כף – אבל אני לא סופר) בקלחת בינונית * וכשהוא מתחיל להיות שקוף אני מוסיף פלפל רומרו קצוץ אחד (סוג של פלפל אדום מתוק. יש בסופרים), שלוש שיני שום (וכל המרבה, הרי זה משובח!) ואפשר גם חצי כפית סוכר (בשביל לתת להם צבע יותר מעניין). להמשיך לטגן עד שהבצל מתחיל להזהיב, ואז אפשר להוסיף את הבשר. אני אוהב להשתמש בבשר הודו טחון – הוא יותר דל שומן מבשר בקר, הוא לא מלוח כמו בשר בקר טחון בארץ והטעם שלו פחות דומיננטי מה שמאפשר לתיבול ולטעם של הפלפלים להיות יותר מורגש. נשים חצי קילו בקלחת יחד עם הבצל,ונשמור את החצי השני בצד. להמשיך לטגן ולערבב עד שמחליטים שנמאס.

עכשיו כששמנו את הפלפלים בצד לייבוש אפשר להכין את האורז – חצי כוס אורז צריכה להספיק. להכין אורז הכי פשוט שיש – פי שתיים מים, להרתיח ולתת להתבשל.

עד שהאורז מוכן אפשר להכין את החומר לקציצות. נקצוץ עוד פלפל (רומרו שוב יכול לעבוד, אבל גם גמבה או פלפל אדום או כתום) ביחד עם עוד שן שום אחת או שתיים ועגבניה ונערבב את כל זה לתוך שארית הבשר הטחון. לערבב אד שאחיד ואז אני מעבה את העיסה בעזרת פירורי לחם, שבבי לחם יבש או – בלית ברירה – קמח.

כשהאורז מוכן נזרוק את שאריות המים ונזרוק לתוך סיר האורז את הבשר המטוגן ונוסיף קופסת רכז עגבניות קטנה וחצי כוס מרק עוף (הכי טוב אם יש לך ציר עוף מהפעם האחרונה שהכנת עוף מבושל. אם לא אז חצי כפית אבקת מרק עוף טוב – של ויטה עם עוף אמיתי , לא איזה זיוף – עובדת לי טוב מאוד). לערבב את הכל על אש קטנה. אפשר גם לתבל עכשיו את המילוי – הוא יוצא יותר טעים כי התיבול הסופי לא נכנס כל כך טוב לתוך הפלפלים. אני בד”כ מוותר.

אחרי שפינינו את הקלחת אפשר לזרוק בה כוס שמן, להכין קציצות מתערובת הבשר שהכנו קודם ולתת לקציצות טיגון זריז בשמן חצי עמוק. לא צריך לטגן יותר מדי, רק טיפה להשחים אותן שלא יתפרק בבישול האמיתי – ביחד עם הפלפלים

נחזור לאורז – נערבב, נערבב, נערבב, עד שנמאס. עכשיו לקחת הצידה ולמלא את הפלפלים. אני ממלא כל פלפל ומניח בחזרה על הצלחת שבה הם ישבו. אחרי שמילאתי את כולם אני יכול מהר לשטוף את הסיר של האורז ולהשתמש בו בשביל הבישול הסופי:
להכין בסיר כוס מרק עוף (אותו סיפור כמו קודם), עוד קופסת רכז עגבניות (האמת – אפשר להשתמש בקופסת עגבניות מרוסקות אחת במקום שתי קופסאות רכז, אבל אני אוהב את הצבע היותר אדום של הרכז) ולחמם. זה השלב שבו אני גם מתבל, כי אני עצלן ולא בא לי לריב עם התבשיל כשהפלפלים כבר בפנים – חשוב לא לשחק עם הפלפלים אחרי שהם ממולאים ובסיר, אחרת הם יתפרקו. אני אוהב לשים כמון מזרחי וזנגביל טחון בנוסף למלח והפלפל הלבן המסורתי (כן, אני יודע שזה נשמע מזעזע, אבל זה נותן לתבשיל טעם מעניין ואף אחד עוד לא עלה על זה.. אוי ! סודי נחשף באינטרנט 🙁 ) אפשר גם לשים חוואיג’ למרק במקום הכמון ו/או להוסיף אגוז מוסקט בשביל עוד קצת מתיקות (אם הרומרו והסוכר מקודם לא מספיקים). כשתיבלנו את הציר לטעמנו וערבבנו היטב כדי שכל הטעמים יטמעו אחד בשני אפשר לסדר את הפלפלים בתוך הסיר (כן, כשהוא כבר על האש – זהירות לא לגעת בסיר עצמו כי הוא חם) עם הראש כלפי מעלה כמובן, בזהירות – אני משתמש בכף בשביל להניח כל פלפל במקום בלי לפגוע באף אחד.
עכשיו אפשר להוסיף מים חמים שהרתחתי מראש עד שממלאים את הסיר מעל לראש של הפלפלים כך שהכל בתוך התבשיל.

כדאי היה לבחור מראש בסיר בו יש מקום לפלפלים ועוד כמה סנטימטרים מעליהם, כי עכשיו לסיר הולכות להכנס הקציצות – פשוט לזרוק אותן מעל הפלפלים (עקב זה שהסיר מלא מים, אולי לא כדאי לזרוק באמת – לפחות לא חזק, כי זה ישפריץ) כדאי שיהיה בסיר מספיק מים כדי שהקציצות יהיו מכוסות ברובן (לא צריך שהכל יהיה מכוסה) אבל צריך שלא יהיה יותר מדי מים בסיר – הוא צריך לרתוח ואנחנו לא רוצים שהוא ישפך. אם מוסיפים מים אחרי שהקציצות כבר בפנים (נו באמת – לקרוא את המתכון עד הסוף לפני שמתחילים) אז להזהר לא למזוג מים ישר על קציצה כי היא תתפורר (אלא אם לא הקשבת בקולי ושרפת אותה היטב בטיגון).

בגדול זהו – נגמרה העבודה. לכסות את הסיר, להביא לרתיחה ואז להעביר לאש קטנה (הכי קטנה שיש) אני ממליץ לפחות חצי שעה כדי שהפלפלים יהיו רכים מספיק, אבל אפשר גם יותר. לא ניסיתי, אבל אני מניח שאם משאירים את הסיר ליותר משלוש שעות הפלפלים מתפרקים ואז זה לא כיף לאכול אותם.

בתאבון !

* משום מה הרבה אנשים שואלים אותי מה זה קלחת. ובכן, קלחת זה כלי בישול שהוא מעין הכלאה בין מחבת לסיר – זה סיר קטן עם ידית אחת (לא שתי ידיות) או שמא מחבת עמוקה מאוד. סביר להניח שיש לכם כבר אחד כזה בבית, ואם אין – אז תקנו! לחילופין, כן אפשר להשתמש במחבת אבל היא צריכה להיות לא קטנה מדי מה שאומר שצריך לחמם אותה יותר וזה אומר שהבשר ישרף יותר וזה פחות טוב.

One Response to “מתכונים: פלפלים ממולאים וקציצות”

  1. Adam Singolda:

    To Odeda,

    One of the most everything i know.
    Wonderful page, first time i read anything written in hebrew by the factory of Odeda …

    See you mate.
    Adam

Leave a Reply