המפלגות המתפוררות

המערכת הפוליטית הישראלית לפעמים משעשעת, אבל בד”כ אסון. הסיפור האחרון שאני רוצה להרחיב עליו הוא הבחירות הפנימיות במפלגות ה”גדולות” וההשפעה עליהן של המפלגה החדשה של אריאל שרון (שעדיין שרוי בתרדמת), “קדימה”.

“קדימה” עדיין, מאיזו סיבה לא ברורה, מככבת בסקרים עם באזור ה-40 מנדטים (למרות שכבר ברור לכולם שאריאל שרון לא יעמוד בראשה). ההשפעה המיידית של נתון זה הוא שכל הרשימות האחרות לכנסת הולכות להסתפק בהרבה פחות כיסאות ממה שיש להם בכנסת הנוכחית.

מספר מפלגות ערכו לאחרונה את הבחירות הפנימיות שלהן, שאחת התוצאות הצפויות היתה שמספר חברי מפלגה שמכהנים היום בכנסת קיבלו מקומות שאינם ריאליים בהתחשב בסקרים הנוכחיים. הליכוד הולך להסתפק בכ-13 או 14 כיסאות ושינוי שהיום עומדים על 15 מנדרטים הולכים כנראה לקבל לא הרבה יותר מ-5. הסיפור מעניין במיוחד בשינוי מכיוון שמלבד טומי לפיד שקיבל עדיין את המקום הראשון ברשימה, כל חברי הכנסת המכהנים של שינוי – ובהם אברהם פורז, ממקימי הרשימה – נשאר מחוץ למשחק. בצורה מאוד דומה למה שקרה אחר כך בליכוד, כולם נעלבו ומייד הודיעו שהם שוקלים לפרוש מהמפלגה.

הבעיה של משחק שכזה, הוא שמכיוון שהם חברי כנסת מכהנים, מדובר בפיצול של המפלגה וחברי הכנסת העוזבים – שהמפלגה שלהם החליטה שאינם אמורים להכנס לכנסת הבאה – מקבלים מעמד של מפלגה פוליטית בישראל, עם חברי כנסת מכהנים, כולל כל מה שנובע מזה כגון מימון מפלגות – על חשבון מפלגת הבית שלהם.

אני אישית מוצא בכך טעם לפגם. זכור שלפני כשנה עמד להצבעה בכנסת חוק המחייב מפלגות המחזיקות בלפחות כך וכך מנדטים לערוך בחירות פנימיות דמוקרטיות (להבדיל ממה שקורה במרכז הליכוד). החוק הזה נפל (לא מן הנמנע שבעידודם של חברי מרכז הליכוד שאישור החוק היה פוגע קשות בפרנסתם), אבל בכל מקרה חוק כזה לא היה משפר את המצב הפוליטי בישראל – בו מפלגות מתפצלות לשבר מפלגות קטנות יותר ויותר – אלא אם הוא יכיל סעיף המונע את השערוריות התורניות האלה על ידי כך שחבר מפלגה שאיבד את מקומו בבחירות פנימיות לא מקבל זכויות של סיעה עם הוא פורש ממפלגתו בשניה האחרונה לפני הבחירות (וגם ע”ע יוסף פריצקי).

בסופו של דבר נראה שבינתיים שום דבר לא הולך לקרות וכולם החליטו בינתיים לשבת על הגדר.

4 Responses to “המפלגות המתפוררות”

  1. Eran:

    אני כבר לא יודע בכלל למי, אם בכלל, אני הולך להצביע. כל אחד כבר יותר גרוע מהשני ואפילו אין לי את ה-Evil you know.
    למרות זאת, כתבה שקראתי בעיתון על מפלגת העבודה וחסימת דרכו של אהוד ברק הייתה מעניינת.

    אה, והעיצוב הנוכחי: It’s ugly as hell, doesn’t suit you. Take it off.

  2. Oren:

    Idea for startup
    בוא נקים מפלגה משלנו

  3. Eran:

    And the Geek shall inherit the Earth?

  4. Guss:

    בטח משהו כזה.

    אני גם לא מרוצה מאפשרויות הבחירה שלי, ואני לא כל כך יודע מה לעשות, אבל על כך בהרחבה ב-post הבא 🙂

Leave a Reply