חג דמוקרטיה שמח לכם

ושוב אנחנו עומדים בתור לקלפיות, והפעם – יותר מכרגיל – באמת אין במי לבחור (ואולי זו התדרדרות עקבית מבחירות לבחירות, ובפעם הבאה יהיה יותר גרוע?).

קדימה: בגדול אין לי שום דבר נגד המפלגה, ואולי זה יהיה נחמד פעם שיהיה לנו ראש ממשלה אנטיליגנט, אבל יש להם את צחי הנגבי (“אלוף שחיתות”) והם לא מפתרים אותו.
עבודה: אוב, באמת שאין לי דבר נגד המפלגה, אבל העומד בראשה הוא אדם ששם לו כדגל את הכוחניות ואני ממש לא מסכים אם רוב הנקודות שהוא רוצה להעלות לסדר היום. חוץ מזה, אני לא אשכח לו את השביתות במשק שהיו כו נפוצות בתקופת כהונתו כיו”ר ההסתדרות.
ליכוד: אין יותר מדי מה להגיד. מסע התעמולה שלהם “נגד השחיתות” הוא בברור מס שפתיים – לתת לליכוד שלטון זה בפרוש לתת לחתולים לשמור על השמנת.
מרצ: בקדנציה הקודמת הם עשו כל כך הרבה דברים שאני לא אהבתי, כולל שיתוף הפעולה עם הדתיים נגד קיצוץ הקצבאות למי שלא סיימו שרות לאומי מלא, שאני לא יכול להצביע עבורם בלב שלם.

ימינה יותר אין על מה לדבר – אני לא אדיוט, ואני לא רואה איך לתקוע לערבים ישפר את המצב במדינה, והצבעה למלפגות שוליים שמאלניות לא הולכת לקדם את האינטרסים שלי. כנ”ל לא להצביע או לסים פתק לבן: הורדת כמות הקולות החוקיים בבחירות גורמת ישירות להתחזקות מפלגות קיצוניות ימניות ודתיות, מכיוון שהקולות שנעלמים הם של מצביעים שקולים בעוד שהפנאטים כולם הולכים לקלפי.

הבעיה בשיטת הבחירות הישראלית היא שלבוחר הבודד אין שום דרך אפקטיבית לגרום למפלגה שלו להקים את הממשלה, אלא אם הוא מראש בוחר במפלגה שהולכת לנצח. במצב כזה, שהנצחון של קדימה כבר ברור מראש, כל מה שנשאר לי לעשות זה הצבעה טקטית: לא את מי אני באמת רוצה להכניס לכנסת, אלא איפה הקול שלי ימזער את הסיכוי להקמת ממשלה שאני רואה כגרועה.

הבעיה היא שסביר שאם מפלגת “קדימה” תהיה חזקה, בלי מפלגה שתסתמן באופן מיידי כשותפה ראשית לקואליציה, “קדימה” תפנה להקמת ממשלה בשיתוף עם מפלגות דתיות וכנראה גם מפלגות ימניות מסוג “האיחוד הלאומי” וליברמן – ודבר זה כמובן שיהיה רעיון גרוע.

המפלגה היחידה שאני מוכן לסבול כשותפה ראשית של קדימה (ושיש לה גם סיכוי לעשות זאת) היא מפלגת העבודה, כך שהאינטרס שלי הוא להצביע באופן כזה שיקדם את מעמדה של מפלגת העבודה כמועמדת עיקרית לשותפה קואליציונית של “קדימה”. אני מכיר בכך שאין סיכוי שהעבודה הולכת לנצח את הבחירות, ואם היה סיכוי שכזה אז לא הייתי מצביע “עבודה” (שוב – אני לא מעוניין שמפלגת העבודה תקים ממשלה), אבל כל הצבעה אחרת מעלה את הסיכוי שתקום ממשלה גרועה מאוד מבחינתי. לכן הדרך בה אני צריך להצביע ברורה.

3 Responses to “חג דמוקרטיה שמח לכם”

  1. The Less Interesting Times » Blog Archive » שקט היסטורי:

    […] חוץ מזה, היה מאוד משעמם. בפעם שעברה, הצבעתי לשינוי כי חשבתי שהמטרה שלהם הייתה המטרה שלי אבל כנראה שטעיתי. הפעם, היה מאוד קשה לבחור את הרע במיעוטו כי אף אחד לא היה באמת טוב. אני דיי מסכים עם הסיכום של אח שלי. לא קל למצוא מישהו שיתרונותיו עולים על חסרונותיו. ובכל מי שאתה רוצה להאמין בו, אתה מוצא כשלים רציניים. זה למה אנשים חוששים. […]

  2. Oren:

    נו באמת ,
    מן הסתם בסוף תהיה גם אתה גמלאי – הכן את מדינתך ליום הפרישה שלך (בעוד 30 שנה)

  3. Guss:

    ובכן – הגמלאים נכנסו סוף סוף לכנסת, ובשוונג :-). אבל יש לי עוד קצת זמן עד יום הפרישה, למרות שבקצב שדברים מתנהלים במדינת ישראל, מי יודע…

    בכל מקרה – אחרי ערב בחירות בטלוויזיה (הצטרפתי קצת מאוחר – אחרי שכבר התחילה ספירת הקולות), הדבר העיקרי שיש לי להגיד לראש המפלגה הגדולה בישראל זה: אולי כדאי שתסתפר ? “הלוואה וחיסכון” לא נראה מכובד לראש ממשלה בישראל – קח דוגמה מפוליטיקאיים מכובדים אחרים: שמעון פרס, יוסי שריד, “טומי” לפיד, ואחרים 🙂

Leave a Reply