חברת אפל עם הלהיט הבא ?

טלפון
לחברת אפל יש אירוע ציבורי כל שנה, בערך בתקופה הזאת, בשם Macworld שנערך בסן-פרנסיסקו. כל שנה סטיב ג’ובס – המנכ”ל הכל יכול של אפל – עולה לבמה, במה שזכה להקרא ה”keynote”, ומציג את החזון של אפל לשנה הבאה ואיזה מוצר חדש ומעניין אפל ינסו לדחוף השנה לקהל מכורי המק ואולי גם לנו. בד”כ זה לא משהו שישפיע על העולם מעבר לסקרנות שבה כל טכנולוג שמכבד את עצמו בוחן משהו חדש מבית אפל, אבל פעם בכמה שנים ג’ובס מוציא מהשרוול איזה שפן שמשנה את פני העולם כפי שאנחנו מכירים אותם. בפעם הקודמת זה היה ה-iPod של אפל שהשתלט לחלוטין על שוק נגני המדיה (הי – אפילו לאלעד יש אחד, וזה אומר המון 🙂 ).

השנה, ואני מדווח על זה באיחור של כמה ימים, אז כל חובבי הטכנולוגיה שכבר שמעו על זה מוזמנים לעבור הלאה, ג’ובס הציג טלפון סלולארי.

כמו ה-iPod בזמנו, שוב אפל נכנסים – באיחור של המון שנים – עם מוצר ראשון שלהם בשוק שכבר מוצף לחלוטין במוצרים מתחרים, לכאורה ללא שום סיכוי מול ענקיות כמו Nokia או Creative. הם לא מציעים שום דבר חדש – מבחינת תכונות על הנייר ל-iPod לא היה יתרון מול ה-Nomad או iRiver וה-iPhone בפרוש מכיל פחות תכונות מסדרת N החדשה של נוקיה (הוא אפילו לא דור שלישי!).

אבל אפל לא מתחרים בתכונות, או בנפחים, או במחיר או באף אחד מהדברים הסטנדרטיים שאנחנו מכירים ממוצרים אחרים – אפל מוכרים את המוצרים שלהם בגלל חווית המשתמש – המוצרים של אפל מהונדסים עד הבורג האחרון למען חווית המשתמש ובדרך הם מכניסים כל שיפורים קטנים שאף אחד לא מצליח לחקות (הגלגל של ה-iPod הוא דוגמה מצוינת). והתוצאה מדברת בעד עצמה – ב-2004 אפל מסרה לצרכנים יותר מ-90% מסך כל נגני המדיה שנמכרו בארה”ב. ב-2005 אפל הוציאו לשוק את ה-iPod Shuffle : נגן המדיה מבוסס זכרון הראשון שלהם ותוך פחות מ-6 חודשים הם שלטו ביותר מ-50% משוק נגני המדיה מבוססי זכרון (בארה”ב).

ואני חושב שבהחלט יתכן שזה אותו סוג של תופעה שנראה עם ה-iPhone: מלבד השילוב של iPod מלא בתוך הטלפון (התבקש עקב הנפילה במכירות ה-iPod שהרבה אנליסטים מייחסים להצלחה של טלפוני מוסיקה, הצלחה שאפל ניסו להלחם בה – ללא הצלחה – עם ה-Motorolla E1), על הנייר ל-iPhone אין שום דבר על סדרה ארוכה של Smartphones שיצאו לשוק בזמן האחרון ממוטורולה, סאמסונג, נוקיה ועוד, שלא לדבר על טלפוני Windows Mobile כמו ה-Mio ו-i-Mate – גלישה באינטרנט, דואר, מצלמה וכל הטראראם הרגיל.

אבל זה רק על הנייר. בבחינה מדוקדקת, נראה שה-iPhone חוזר על מתכון ההצלחה של אפל :

  • מסך מגע – אפל נפטרת ממקלדות הפלסטיק ועושה את הכל על הלוח הקדמי של הטלפון. אם מישהו יכול לגרום לזה לעבוד זה הם (וזה קשה – עם כל הכבוד, מסכי המגע של טלפוני Windows כאמצעי קלט הם בדיחה). עם ניסיון של מעל 15 שנה – הם לא יתנו לכשלון של הניוטון לחזור על עצמו.
  • מערכת הפעלה מלאה בתוך הטלפון, והפעם: Unix. מיקרוסופט הצליחו לדחוף על פלטפורמת ה-Arm החלשה יחסית Windows מנוון (CE) ולפאלם יש מערכת הפעלה לא רעה כבר הרבה זמן על שבבים חלשים בהרבה, אבל הפעם אנחנו מקבלים מערכת הפעלה מודרנית מלאה (Mac OSX אמיתי), ולפי הבנתי על משהו הרבה יותר מוצלח מערכת שבבים מוגבלת ביצועים.
  • ממשקי משתמש כמו שרק אפל יודעים לבנות – תסתכלו על התמונות באתר של אפל (בקישור הראשון), ובעיקר על הממשק של הטלפון.
  • וכמובן, iPod מלא – מותג מוזיקה שהיום נחשב הרבה יותר מ-Walkman (ע”ע הטלפונים הכתומים של Sony-Ericsson). נראה שלמכשיר יהיו שתי סוללות נפרדות – אחת לנגן המדיה (כנראה מבוסס זכרון עם נפח מרבי של 8 ג’יגה בתים) ואחת לטלפון, כך שגם עם גמרת את הסוללה בהקשבה למוזיקה או בצפית סרטים, אפשר יהיה להתקשר הביתה.

אז למה לא ? הרבה סיבות:

  • הוא יוצא רק ביוני, וגם זה רק על פלטפורמת ה-GSM של Cingular בלבד, בארה”ב בלבד. מתי הוא יגיע לארצנו הקטנטונת ? לא ידוע אבל אם תרשו לי להמר אז לא לפני 2008.
  • הוא לא דור שלישי (3G למי שאוהב לדבר ב”טכנית”) – לטלפון יש WiFi אבל בשביל תקשורת סלולארית יש רק EDGE, מה שאומר שאפשר להריץ אותו על הרשת של סלקום (בהנחה שיצאו גרסאות לא נעולות לcingular ומישהו יביא אותן לארץ), אבל לא על אוראנג’.
  • המחיר גם יכול להיות בעיה. ראיתי מספרים נזרקים באוויר באזור של ה-500 דולר ארה”ב, שלא נשמע לי בלתי סביר, אבל טלפון מודרני בארץ – שלא במסגרת צמיתות תלת-שנתית לנוגשי העבדים של שוק התקשורת הישראלי – עולה יותר.

אבל אני לא מודאג – שוק הטלפונים הסלולארים יותר אגרסיבי ומהיר משוק נגני המדיה ואפילו שוק המחשבים. אני לא חושש שאפל נכנסו לסיפור שהם לא יודעים איך יצאו מהם: נראה לי שהגאונים השיווקיים בקופרטינו יודעים מהם עושים, אבל נוקיה לא תמתין בחיבוק ידיים – אני צופה שרוב הדברים המגניבים שנראה ב-iPhone יופיעו תוך שנה שנתיים בטלפונים של המתחרים, בצורה זו או אחרת, ומהתחרות הזאת אנחנו שוב נרוויח, כמו בכל פעם שאפל עושה משהו מוצלח – אם לצטט מתוך “Byte”, אחד ממגזיני המחשבים המובילים של שנות ה-90: “זה לא יהיה מוגזם לתאר את ההיסטוריה של תעשיית המחשוב בעשור האחרון כמאמץ אדירים לנסות להשתוות לאפל”…

5 Responses to “חברת אפל עם הלהיט הבא ?”

  1. Eran:

    Some people preceded some features: http://www.technovelgy.com/ct/Science-Fiction-News.asp?NewsNum=898

  2. Guss:

    Multi-touch itself is nothing new – its been around for ages. I don’t know about patenting, but I always liked to mention the Fingerworks (now defunct) TouchStream LP which was in essence just a large touchpad, multi-touch of course, with keys drawn on it. It lets you type as a keyboard, point as a mouse or just do multi-finger gestures. And this wasn’t something in the lab (like the above link, which is cool and shows how the technology can be used but show no real world applications) – this was a device that you could actually go to the store to buy. It was rather expensive for a keybaord, at $400, and was probably the reason why the company closed down – if it was $200 I might have bought it.

    The point is – it doesn’t matter who showed it earlier in the lab – it matters who brings it first to the eager hands of the consumers – and who gets the buck 🙂

  3. Guss:

    מתוך כל ההייפ שמסתובב ברשת על ה-iPhone (כמה שהוא טוב, כמה שהוא רע, וכו’) הכי אהבתי את מה של-Apple Geeks היה להגיד על זה.

  4. Oren:

    I am personally price sensitive fellow…
    However, its looks like price are about to go down for cell phones – that’s the good news!

  5. Adam:

    Oh well, most important thing is … Odeda, we’re so getting one (each i mean, you know 🙂 ).

    May we all have a multi-touch kind of year (am not certain what that means but like most unreasonable things, every one understands what is needed to be understood).

    Adam.

Leave a Reply