שוב בנושא Office Open XML של מיקרוסופט

כפי שזכור למי שעוקב אחרי הנושא, מיקרוסופט הציע תקן למסמכים משרדיים המחרה בתקן Open Document (או בקיצור ODF) של ארגון OASIS שאושר על ידי ארגוני התקינה הבין-לאומיים ISO ו-IEC כתקן בין-לאומי. מסמך ההגדרות של התקן המתקרא Office Open XML (או בקיצור OOXML) בגודל של יותר מ-6000 עמודים אושר בצורה זריזה ביותר על ידי ארגון התקינה האירופי ECMA והוגש לאישור בתהליך המקוצר של ISO, ונדחה.

הסיפור כמובן לא נגמר – מסמך ההגדרות הוגש מחדש לאישור כתקן בין-לאומי במסלול האישור הרגיל והצבעה עליו תהיה בשני לספטמבר, מה שאומר שארגוני התקינה בכל מדינה צריכים להחליט על עמדתם באזור חודש יולי-אוגוסט – וכאן נשאלת השאלה: מה עמדת מכון התקנים הישראלי (שהוא חבר מן המניין ב-ISO ו-IEC) ?

בהתקן OOXML יש הרבה בעיות – מעבר להיותו פורמט קבצים של מיקרוסופט (עוד על כך בהמשך) – וארגון FFII הקים אתר המוקדש למעקב אחרי הניסיון לתקן את OOXML כתקן בין-לאומי, ולמאבק למנוע את זה.

No OOXML

בנוסף להסברים מפורטים על למה OOXML כתקן בין-לאומי זה רע ליהודים (ולציבור בכלל), האתר גם מכיל עצומה הקוראת לארגון ISO להמנע מלאשר את התקן, אלא שלעצומה כנראה אין ממש משקל – לארגון ISO עצמו אין עמדה בנושא תקנים ספציפיים, אלא רק לארגונים החברים בו יש מילה בנושא. לכן חשוב ביותר לבדוק מה עמדת מכון התקנים הישראלי ואיך אפשר לשנות אותה. אנחנו יודעים שמיקרוסופט משקיעה מאמצים בשכנוע גופי תקנים לאומיים להצביע בעד OOXML, אבל מה עושה קהילת הקוד הפתוח (לפחות בארץ) כנגד זה ? להרשם לעצומה זה לא מספיק.

אני אהיה במילואים בשבוע הקרוב לפחות (כנראה שאני לא אהיה זמין עד ה-15 ליולי) כך שלא יהיה לי הרבה זמן להשקיע בנושא, אבל אני חושב שזה חשוב מאוד לבדוק עוד החודש מה אפשר לעשות כדי לגרום למכון התקנים להצביע נגד התקן הגרוע הזה. מספר הטלפון של מכון התקנים הישראלי הוא 03-6415100 והדואר האלקטרוני שניתן לפנות אליו בנושא זה הוא iso/iec@sii.org.il.

One Response to “שוב בנושא Office Open XML של מיקרוסופט”

  1. ik_5:

    היות ואני מכיר אישית אנשים במכון התקנים הישראלי, אני בטוח כמעט בלי לחשוב על זה, שה”תקן” לצערי יתקבל.

    בכל מקרה, בגלל תגובות ועוד כמה דברים שעברתי עם כמה מהאנשים שם, לדעתי, לפחות מההתרשמות שאני קיבלתי, ההתנהגות שלהם היא די אנטי תקנים, ובעד כסף (בשורה התחתונה), ככה שהכול תלוי בצליל של הכסף בזמן שהוא מחליף ידיים…

Leave a Reply