שוב התקנתי לינוקס

אני לא מקורי במיוחד ;-). הפעם התקנתי אובונטו 7.10 בטא שלישית, הידועה גם כ”הגיבון הנועז, שבט 3″ – Gutsy Gibon Tribe 3. אובונטו החליפה את מערכת ההפעלה על המחשב של החברה שלי – הבטחתי לה כבר כמה זמן שאחליף לה את מערכת ההפעלה (מפדורה 7) וסוף סוף הגעתי לכך, אבל היא לא היתה נורא מרוצה מהקונספט של גרסת בטא. לא נורא: אחרי כמה מחלות ילדות קצרות1 הוא יציב להפליא. כל הדברים שציפיתי שיעבדו פשוט עובדים, בלי צורך להגדיר שום דבר – אפילו לא לעבור דרך ממשק Next, Next, Finish (כמו בפדורה) או “כן אני מסכים שתעשו את הכל לבד” כמו באובונטו הקודם. חיבור רשת, כרטיס קול, קודקים מסחריים למולטימדיה (WMV ו-MP3), מנהלי התקן מסחרים לכרטיס המסך (nVidia2 ) וכדומה.

הגיבון מגיע עם ה-Compiz החדש שבלי הרבה fancy schmancy נותן עוד ערך מוסף לממשק. האינטגרציה שלו עם מנהל החלונות של GNOME משתפרת כל הזמן – אני לא יכול להגיד שאני 100% מאושר אבל הם בהחלט בדרך, וחשוב מכך: זה עובד בלי לשחק ומופעל כברירת מחדל. למי שכן רוצה לשחק עם 5703 ההגדרות האפשריות (טוב, כנראה הגזמתי – יש הרבה יותר), מאגר החבילות של אובנטו מציע ממשק תצורה מתקדם שמאפשר להגדיר כל פיצ’פקס אפשרי בכל הרחבה אפשרית של Compiz, והכי מדהים – שזה ממשק ממש נוח וידידותי (ועוד מבוסס על GNOME):
CCSM main window

עוד משהו משעשע שניתקלתי בו – אם מכניסים לכונן תקליטור עם חבילות deb – לדוגמה את התקליטור של אובנטו – קופץ חלון שמודיע לי שהכנסתי תקליטור עם חבילות לוכנה ואולי אני רוצה להריץ את מנהל החבילות.

כמה בעיות:

  • מכיוון שהחלפת משתמש מהירה אף פעם לא עבדה לי באמת על המחשב הזה כמו שצריך (יש בעיה בחומרה של כרטיס המסך, לדעתי) ומכיוון שהביט-טורנט רץ בחשבון משתמש של החברה שלי, אז כשאני רוצה להפעיל משהו שלי אני פותח טרמינל, עושה su למשתמש שלי ומריץ מה שאני רוצה. בפדורה זה עובד בלי בעיות, אבל באובונטו su מתעקש לאפס את הגדרת ה-DISPLAY של הממשק הגרפי ובכל מקרה (גם אחרי שאני מחזיר אותה ידנית) לא מאפשר לי להתחבר לתצוגה הקיימת כמשתמש חדש – נעילת הרשאות מאוד דרקונית… כתוצאה אני נאלץ לעשות ssh לעצמי, כדי לשמור על היכולת להריץ תוכנות גרפיות 🙁 . זה קצת יותר קל כשאני מריץ SSH מדיאלוג ההפעלה (“Run Application”) ומקבל חלון בקשת סיסמה גרפי, אז לא פחות לא צריך להפעיל טרמינל כל הזמן.
  • OpenOffice.org לא עובד (כמעט בכלל). יש איזה שינוי בגרסה החדשה של GTK שגורם ל-GTK להתקע בלולאה אינסופית כשלא מאתחלים אותו כמו שצריך, תקלה שקיימת ב-OpenOffice.org מאז ומתמיד אבל היא אף פעם לא עשתה יותר בעיות מכמה הודעות שגיאה בלוג xsession-errors. יש אפשרות לעקוף את הבעיה בעזרת התקנת כמה חבילות נוספות, אבל לא ברור מה בדיוק קורה שם.
  • כיום Compiz עדיין קצת חורק – לפעמים הוא מאבד את הפוקוס בחלון הפעיל, או שחלק מהפלאגים לא עובדים כמו שצריך, ולפעמים כשיוצאים מהחשבון וחוזרים אז Compiz לא חוזר וצריך להפעיל אותו מחדש. הגרסה היציבה החדשה שהוכרזה אתמול עדיין לא הגיעה דרך העדכונים, אבל נראה לי שהיא תגיע בקרוב ואני מקווה שזה יפתור את רוב הבעיות
  • מסיבה לא ברורה לחלוטין השוע”ש עושה לי המון בעיות – לאחר שהוא רץ כמה ימים, בלי הרבה טאבים פתוחים, הוא מפסיק להגיב לפקודות עריכה פשוטות כמו “בחר את כל מילה”, או מעלים את הסמן מעל כל מיני אלמנטים של הממשק, ושאר שטויות.
  • Evolution מתרסק לעיתי באופן אקראי. לא שהוא לא עושה את זה בכל מערכת הפעלה שאי פעם הרצתי אותו – כולל חלונות – אבל הוא עושה את זה קצת יותר פה. אחד הדברים שאני מאוד מרוצה מהם באובונטו זה מנהל ההתרסקויות שלהם – apport – שתופס ישומים מתרסקים ויוצר דיווחי באגים כולל stack trace והכל – כמו BugBuddy רק עובד: אבל הוא לא תופס את ההתרסקויות של Evolution. ממש מעצבן

אבל האמת, כל אלא דברים קטנים, וחוץ מזה אני חושב שאובונטו 7.10 היא בהחלט מערכת ההפעלה הכי טובה שיצא לי להשתמש בה עד עכשיו. והנה כמה סרטים:

אובונטו מגיע עם הפלאגין החדש של Compiz להחלפת חלונות – dodge:

כברירת מחדל, אובונטו 7.10 לא משתמש בקוביה בשביל לייצג את שולחנות העבודה הוירטואליים, אלא ב-Desktop Wall וב-Expo:

Scale כמובן מגיע כברירת מחדל, ואפשר להוסיף אליו פילטור לפי שמות ישומים:

  1. היו הרבה התרסקויות בהתחלה עקב שינוי ממשק בינארי באחת החבילות, שלא סונכרן היטב אבל תוקן למחרת []
  2. כאן היה צריך להגדיר קצת: אובנטו עלה עם מנהל ההתקן החופשי והייתי צריך לפתוח את דיאלוג מנהלי ההתקן המסחריים וללחוץ על הכדור האדום כדי שיהיה ירוק. []

One Response to “שוב התקנתי לינוקס”

  1. Eran:

    When you can get a Linux dis to work with secondary and tertiary displays, do all the things I want and run C&C3… give me a ping, I’m switching.

Leave a Reply