יותר זול מחינם

הדיון על למה לינוקס לא יותר נפוץ מחלונות וכו’ הוא ותיק מאוד, ועם זקן כל כך ארוך שצריך להזהר איפה דורכים, אבל כפי שדייב גאטרידג’ מציין במאמר המצוין – “Windows is Free” שלו באתר Tokyo Linux User Group – אף אחד לא מדבר על הפיל.
זה מאמר די ארוך, אבל אם מעניין אותכם לינוקס ותוכנה חופשית אני ממליץ מאוד לשבת ולקרוא אותו מהתחלה ועד הסוף, ואני לא הולך לתקצר אותו פה, בעיקר בגלל שכאן זה פוסט הגיגים קצרצר.

כתומך בתוכנה חופשית בכלל ולינוקס בפרט, אני טוען טענה דומה כבר הרבה זמן – כאוונגליסטים של תוכנה חופשית, אסור לנו להתייחס בסלחנות לגניבת תוכנה (פירטויות/העתקה בלתי חוקית/השאלת דיסק של חלונות לחבר, איך שתרצו לקרוא לזה).

כמו הרבה משתמשי לינוקס – שהם עדיין ברובם פריקים של מחשבים והחשוד המיידי כשבחוג המכרים מחפשים מישהו שמבין במחשבים – גם אני התקנתי, תיחזקתי, תיקנתי ועזרתי לחברים עם התקנות חלונות בלתי חוקיות, וזה נראה דבר של מה בכך אבל זה מביס באופן מיידי את האפשרות שלנו להציע לאנשים להשתמש בלינוקס כמערכת הפעלה טובה יותר – וזולה יותר, בגלל שחלונות היא בחינם. בעצם לא – חלונות היא יותר זולה מחינם.

(ברצינות – לכו תקראו את המאמר, אחר כך תחזרו הנה ותגיבו).

4 Responses to “יותר זול מחינם”

  1. Eran:

    מאמר מאוד מעניין. אבל גם לי יש חוג חברים. וגם בחוג חברים שלי אני בדרך כלל מי שפונים אליו לבעיות מחשב. ולפי מה שאני רואה, רוב האנשים מכירים בתוכנה פיראטית אבל לא ממש משתמשים בה.

    אני חושב שאי-אפשר לפטור את הפיראטים מאשמה לחלוטין אבל אי-אפשר גם לשלול קונים תמימים שמקבלים מחשב חדש עם מערכת מותקנת מראש ולא חושבים על זה, או חושבים שזה חינם, ואז כשמגיע הזמן לשדרג את מערכת ההפעלה אז זה גם הזמן לשדרג את המחשב וקונים מחשב חדש עם מערכת הפעלה מותקנת מראש.

  2. Guss:

    “מכירים בתוכנה פיראטית אבל לא ממש משתמשים בה” ?

    רק שאלה קצרה – כמה עותקים של חלונות מותקנים אצלך בבית, ולכמה מתוכן יש לך רשיון שימוש חוקי ?

    (ובבקשה, אני לא מעוניין לשמוע על רשיון כללי לעסק שקיבלת או משהו ולכן זה חוקי. אני רוצה לדעת רק על רשיונות פרטיים שנקנו ומופעלים רק אצלך ורק על מחשב אחד, כפי שכתוב בתנאי הרשיון)

  3. Eran:

    אני בטוח שאתה יודע את התשובה המדוייקת לשאלה הזאת. אתה לא צריך שאני אגיד לך.

    ואני אומר שהם יודעים שזה קיים אבל להם יש חלונות שהגיע עם המחשב ובדרך כלל גם Office והם משתמשים בתוכנות שמגיעות עם המערכת או שמורידים בחינם (Firefox, Thunderbird) וזה כל מה שהם רוצים.

  4. Guss:

    אני חושב שצריך להכיר בכך שיש פה איזו שהיא בעיה – ולחנך אנשים לדרוש תוכנה חוקית זה עוד יותר בעיה, בעיקר כשהתרבות של העתקת תוכנות כל כך רווחת שאנשים אפילו לא חושבים על זה פעמיים.

    למרות שאני נגמלתי, אני מכיר בכך שבעבר עשיתי דברים דומים ובעצם זה שאני עוזר לחברים שלי עם תוכנות גנובות, בלי יותר מעיקום אף קצר, הופך אותי לשותף לדבר עברה.

    אני חושב שאם אנשים יכניסו את השיקול הכלכלי של עלות של שימוש חוקי בכל התוכנות שהם רוצים, לתחשיב של החזקת מחשב, אולי הם יגלו שבעצם OpenOffice.org הוא כן ערכת מחשוב משרדי מספיק טובה, ואולי לינוקס היא כן מערכת הפעלה מספיק טובה.

Leave a Reply