ובכן, זה מעניין

עוד קצת על OOXML ו-ISO – תקציר הסיפור עד כה: מיקרוסופט דוחפים את פורמט קבצי ה-Office שלהם כתקן בין-לאומי; לאחר אשרור מהיר ב-ECMA, גוף תקינה אירופאי, מיקרוסופט מנסים להעביר את הפורמט של ערכת Office 2007 הידוע גם כ-OOXML לתקינה מהירה ב-ISO, ארגון התקינה העולמי, ונכשלים אבל ממשיכים לתהליך תקינה רגיל במסגרתו הם מקבלים כ-3700 הערות מגופי תקינה לאומיים לגבי התקן (ישראל שלחה 33 הערות, בעיקר בקשות להבהרות ותיקונים בנושא כתיבה מימין לשמאל). האתר DIS29500.org (על שם הקוד לתהליך התקינה הנ”ל ב-ISO) מרכז את כל ההערות ובתקווה גם את התגובות של מיקרוסופט בעתיד לכשיפורסמו. ארגונים, חברות ואנשים פרטיים התומכים בקוד פתוח כמובן מתנגדים לכל התהליך ומנסים ליירט אותו.

מה שמביא אותנו לסיפור המעניין – איראן הגישה גם היא 58 הערות בתהליך התקינה, הערה איראנית מספר 58 הולכת כך:

הערה:
מכיוון שחלקים נרחבים מההגדרת התקן מוגנים בפטנטים בבעלות מיקרוסופט, יתכן שלא ניתן יהיה לישם את התקן על ידי מפתחים איראנים. כל זאת מכיוון שתחת הגבלות סחר חד-צדדיות של ארה”ב כנגד אנשים וחברות איראניות קשה להשיג הסכמי [שימוש בפטנטים], אפילו לו מיקרוסופט היתה מעוניינת לאפשר הסכמי פטנטים.

תיקון מוצע:
יש לחייב את מיקרוסופט לתת זכות בלתי ניתנת להפקעה ליישם את הגדרות OOXML לקוד פתוח ואחרים. כמו כן מיקרוסופט יכולה לפרסם ישום של הקוד כולל פטנטים, או אפילו ישום OOXML שלהם כולו, תחת רשיון חופשי לשימוש מחדש כמו LGPL [רשיון תוכנה חופשי מפרוייקט GNU המאפשר לשלב תוכנה תחת רשיון זה עם רכיבי תוכנה מסחריים].

אני מריע לידידינו האיראנים בבואם לנצל את הסנקציות המוטלות עליהם על ידי הקפיטליזם האמריקאי על מנת לקדם תוכנה חופשית וקוד פתוח! 😉

One Response to “ובכן, זה מעניין”

  1. Boycott Novell » Quick Mention: More OOXML Issues Named and Explained:

    […] is just one among several nations that have already expressed software patent concerns. Iran cites existing embargoes and sanctions. It uses these discriminatory actions to explain the worrisome future impact of OOXML on them. We […]

Leave a Reply