עברית בתגי ID3

בעיה שאני נתקל בה די הרבה, אצלי ואצל אנשים אחרים שעוברים להשתמש בתוכנות ניהול מוזיקה מודרניות (לדוגמה Amarok) היא בקבצים (MP3) של מוזיקה ישראלית שנוצרו על ידי תוכנות ישנות מכילים עברית בתגים מסוג ID3v1. בגלל שהגרסה הראשונה של ID3 לא הכילה תמיכה בזיהוי סט התוים של המשתמש או סתם ביוניקוד, אז תוכנות ישנות פשוט יצרו את התגים בקידוד של מערכת ההפעלה – שזה יכול להיות עברית (אם הוגדרה כך), וכשקידוד ברירת המחדל אינו עברית אז אנחנו מקבלים אוסף של תוים מוזרים במקום עברית.

תוכניות ניהול מוזיקה מודרניות שמכירות ID3v2 והתמיכה שלו ביוניקוד גם נשברות, ואנחנו מקבלים דברים כאלה:
Amarok and ID3v1 files

כבר הרבה זמן אני מנסה למצוא לזה פתרון, וזה כלל כתיבה של כל מיני תוכנות המרה שאף פעם לא הצלחתי לגרום להן לעבוד כמו שצריך. אבל הפתרון היה לי כל הזמן מתחת לידיים, ורק הייתי צריך לקרוא איזו הודעה אקראית ברשת כדי לגלות אותו מחדש1: Easy Tag:
EasyTag logo

Easy Tag יודעת לקרוא ID3 מכל סוג שהוא מקבצי מוזיקה, להבין את התוכן, להמיר את התגים ל-ID3v2 עם יוניקוד ולרשום אותם בחזרה לקובץ בלי לפגוע במוזיקה. הממשק שלה כל כך פשוט כך שאני לא אנסה אפילו להסביר אותו חוץ מאת השינוי בהגדרות שנחוץ כדי להסביר ל-Easy Tag לקרוא ID3v1 כעברית:

לאחר שפותחים את התוכנה, יש לגשת ל-Settings -> Preferences ובטאב “ID3 Tag Settings” לסמן את “Use non-standard character set for reading ID3 tags” ולבחור “Hebrew (Windows-1255)” כקידוד הדרוש:
Set Hebrew character set in EasyTag Prefernces

עכשיו רק צריך לנווט לתיקייה בה נמצאים קבצי המוזיקה הישראלית2, לבחור את כל הקבצים בעזרת כפתור “בחר הכל”:
Select all in EasyTag

וללחוץ “File -> Force Save Files” או פשוט CTRL-SHIFT-S. עכשיו EasyTag יעבור קובץ קובץ וישמור מחדש את התגים שהוא תרגם – זה בטוח גם אם יש לכם קבצים עם תגים כבר ב-ID3v2, הוא פשוט ישמור אותם שוב.

וזהו – עכשיו Amarok יכול לקרוא תגים בעברית 🙂

  1. הכרתי את התוכנה והייתי מודע ליכולות שלה אבל לא חשבתי שאפשר להשתמש בה כל כך בקלות []
  2. רצוי שזו תהיה תיקייה אחת שמכילה את כל המוזיקה הישראלית ורק את המוזיקה הישראלית – זה לא המצב אצלי ולכן אני צריך ללכת לבחור כל תיקייה של מוזיקה ישראלית בנפרד, אחת אחת. אם בוחרים תיקייה שיש בה גם קבצים עם תגים באנגלית בלבד, אז זה לא נורא אבל עם יש קבצים עם תגי ID3v1 ישנים בשפות אחרות אז EasyTag יכול להרוס את התוכן של התגים הנ”ל. []

2 Responses to “עברית בתגי ID3”

  1. tzahi:

    אהלן
    הגרסה שקיימת כיום חדשה מהגרסה המופיה אצלך במדריך
    והתפריט שונה והאפשרויות שמופיעות , אצלך לא קיימות יש מצב לעזרה או הכוונה בגרסה החדשה ?
    תודה
    EasyTag 2.4.3

  2. Oded:

    המאמר הזה הוא משנת 2008 – מלפני 9 שנים בזמן כתיבת התגובה שלך. אני מצפה שבגרסה הנוכחית לא תהיה את הבעיה הזאת ואם כן, אני מצפה מהקוראים לשים לב לתאריך המאמר ולהסיק את המסקנות שלהם.

Leave a Reply