בלי צלילות ניטרוקס היום בקו-טאו

אתמול סיימתי את השלב התיאורטי בקורס הניטרוקס של PADI (כולל המבחן – 100 כמובן 😉 ). היום הייתי אמור לעשות את שתי צלילות ההסמכה (עם EANx32 ו-EANx36), אבל זה לא יצא לפועל לפי המתוכנן..

הכל בגלל מזג האויר – בכמה ימים האחרונים התחיל להיות ממש קריר פה (רק 28 מעלות 😉 ) ועם הרבה רוח ועננים. אתמול היה הכי גרוע – עד כדי כך שהמעברות הפסיקו לפעול והתחילו לדבר על טייפון. אתמול לא צללתי, אבל קרן עשתה שתי צלילות ואמרה שהראות היתה די מחורבנת. יצאנו הבוקר לאתר צלילה בשם רכס צ’מפ-פון, במרחק של כמה קילומטרים מהחוף.
ארגנתי את הציוד על המיכל x32 שלקחנו בבוקר וירדתי עם המדריך. הזרם היה ממש חזק, והראות היתה כל כך גרועה, זה היה כמו לצלול במרק בוץ: במרחק של מטר שניים כבר בקושי רואים את הצוללן השני, ומעבר לזה כלום. למרות שמזג האויר היום הרבה יותר טוב – כבר יש שמש ושוב מאוד חם, הסופה שעברה פה אתמול העלתה כל כך הרבה בוץ שהמדריך שלי – קייט (זה בחור – מאייתים Kyte ומבטאים כמו “עפיפון”) אמר שזה כמו לצלול בתעלה האנגלית.

התחלנו לרדת במורד החבל של המצוף יחד עם שאר הקבוצות, אבל ב-15 מטר קייט ביטל את הצלילה והחליט שחוזרים למעלה. זו היתה פשוט צלילה מיותרת: לשחות במרק עוף אני יכול גם בבית ולא צריך ניטרוקס בשביל זה.

את הצלילה השניה של היום עשיתי סתם עם אויר ב-6 מטר, וזה גם היה קצת מיותר: כנראה יותר טוב מלהשאר על הספינה במזג אויר שהתחיל להיות קצת סוער, אבל לא בהרבה. השארנו את המיכלים על הספינה וננסה שוב מחר.

במקור הייתי אמור לעשות הסמכת ניטרוקס דרגה 2 של ANDI במרינה דייוורס באילת – אפילו קיבלתי את הספרים והכל, אבל לא עשיתי שום דבר עם זה – לא היה לי זמן לרדת לעשות את המבחן והצלילות. לפי המלצות החלטתי לעשות את הסמכת הניטרוקס פה (בעיקר כי זה יותר זול). יש כמה הבדלים משמעותיים בין הסמכת הניטרוקס של PADI ושל ANDI:

  • ל-ANDI יש שתי דרגות בסיסיות: דרגה 1 מאפשר להשתמש בשתי התערובות הפופולאריות בלבד ודרגה 2 מאפשרת לבחור כל תערובת עד x50. ב-PADI יש רק דרגה אחת שמאפשרת לבחור כל תערובת עד x40.
  • PADI מאפשרים לצלול עם עד x40 בלי ציוד צלילה מיוחד חוץ ממיכלים מתאימים, בעוד ש-ANDI דורשים ציוד מיוחד (ווסתים ומד לחץ) לכל תערובת שאינה אוויר (וזאת הסיבה שהם מלמדים רק עד x40) .
  • ANDI מאפשרים לתכנן ללחץ חמצן חלקי של 1.6 וממליצים לרדת ללחץ חמצן חלקי של 1.45 או 1.5 בתנאים לא אופטימליים (ומעניין מי באמת עושה את זה) בעוד ש-PADI מאפשרים לתכנן רק עד 1.4. PADI מלמדים, והטבלאות שלהם מאפשרות, עד 1.6 אבל הם אומרים שזה רק בשביל מצבי חירום.
  • ANDI מלמדים יותר שימוש במשוואות, בעיקר שימוש במשוואה לחישוב “עומק שווה באוויר”, בעוד ש-PADI נותנים טבלה סטנדרטית ל”עומק שווה אוויר” להרבה תערובות רלוונטיות ונותנים את המשוואה רק בשביל לחשב לתערובות שלא בטבלה.

זה כל מה שאני זוכר כרגע (כל המידע שיש לי על ההסמכה של ANDI נובע מספר ההדרכה העברי שיש לי). בגדול נראה לי ש-PADI כרגיל משחקים קצת יותר “על בטוח” מכל השאר, למרות שהם לא דורשים ציוד מיוחד. הדרישה של ציוד מיוחד ב-ANDI נראית לי בעיקר פוליטיקה פנימית מול יצרני הציוד (כמו גם הקטע עם הסימן הרשום SafeAir).

קרן עשתה עוד שתי צלילות הסמכה לרשיון שני כוכבים (advanced), והולכת לעשות את הצלילה האחרונה – צלילת לילה היום. אני נשאר לחכות לה על החוף.

העליתי עוד קצת תמונות מהנסיעה לדרום, החל מעמוד 9.

One Response to “בלי צלילות ניטרוקס היום בקו-טאו”

  1. אבא:

    אני מבין שאתם חוזרים ביום שישי 23/9 בבוקר? באותו יום בערב ב- 20:00 אנחנו עושים מסיבת יום הולדת 70 לירמי בביתו.
    אתם מוזמנים וחייבים להגיע. תנוחו במשך היום מכיוון שחשוב לי מאוד שתגיעו לשם.
    שתגיע הביתה תסביר לי מה זה הקורס צלילה שאתה עובר לי לא ברור למה זה נחוץ.
    אז תמשיכו לעשות חיים ותזכרו להתחיל לנוע לכוון בנגקוק.

    אבא

Leave a Reply