וואלה שוב עושים שטויות

גוגל השיקו אתמול את שרות החדשות שלהם בעברית, ואחת הידיעות בעמוד הראשי היום היא ידיעה המשוכה מחדשות וואלה, שבה מסופר שוואלה תובעים את גוגל על כך שהם מושכים חדשות מהאתר שלהם, בגין “פגיעה חמורה בזכויות הקניין… אגב הפרת זכויות היוצרים בהן” – כך במקור :-).

הטענה היא כמובן מגוחכת, לפחות הקטע של “זכויות הקניין”: שהרי היא מקבילה לכך שאציג שלט גדול הפונה אל הרחוב ואתבע על פריצה כל מי שמצלם אותו (בעומדו ברחוב). מה שלדעתי עורך הדין ניסה להגיד זה שגוגל הם רעים, פחות בגלל שהם העתיקו תוכן המוגן בזכויות יוצרים ויותר בגלל שהם העתיקו תוכן שוואלה מנסים לעשות ממנו כסף. קניין, אחרי הכל – זה הכל על כסף: למי זה שייך ומי צריך לשלם למי תמורת השימוש. זכויות יוצרים לעומת זאת – בניגוד למה שכל מיני עורכי דין ינסו לגרום לכם לחשוב – הן בכלל לא על כסף: הן על הזכות של יוצר לקבוע מי ואיך ישתמש בתוכן שהוא יצר.

לכל היותר יש לוואלה עילה לתביעה על זכויות יוצרים (וזה בהנחה שדיווח חדשותי מוגן בזכויות יוצרים – נושא שעד כמה שאני יודע בהחלט לא נסגר), אבל הסיפור אינו שונה מאינדוקס רגיל של אתרים במנועי חיפוש (דבר שוואלה! עושה גם ובכל מקרה לא מתלוננת כשגוגל מאנדקסים את האתרים שלהם), ולדעתי (ואיני עורך דין) נופל תחת הגדרות שימוש סביר.

דבר נוסף המופיע במאמר (החדשותי) של וואלה, ומראה לדעתי את הצורה שבה הם “מעצבים את העובדות כרצונם”, זה אזכור של המקרה של Perfect 10 (אתר פורנו) כנגד גוגל, שבו אתר הפורנו תבע את גוגל על שרות חיפוש התמונות שלהם: ל-Perfect 10 יש שתי טענות עיקריות – (א) גוגל מציגים בדף החיפוש תמונות מוקטנות של התוכן הזמין ובכך הם פוגעים ביכולת של Perfect 10 למכור תוכן לטלפונים סלולארים, ו-(ב) שבכך שגוגל מאנדקסים ומציגים תוצאות חיפוש מאתרים שהעתיקו את התמונות ללא רשות, גוגל מפרים את זכויות היוצרים של Perfect 10. במאמר וואלה! טוענים שבית משפט פסק כנגד גוגל בשתי הטענות הנ”ל. מה שהוא שקר בוטה: דבר ראשון – בית משפט לא פסק כלום. כל מה שקרה זה שהיה שימוע ראשוני שבו גוגל ביקשו לזרוק את התביעה מכל המדרגות כי היא מגוחכת, והשופט שהסכים כי הטענה השניה אכן מגוכחת קבע כי הטענה הראשונה ראויה לדיון בבית משפט ונקבע מועד לתחילת המשפט בנושא של הטענה הראשונה בלבד. וזהו. עוד לא היה משפט, ולי נראה ש-Perfect 10 לא יצליחו להוכיח שיש ממש בטענה הזאת.

ראוי להזכיר בהקשר זה את המקרה של New York Times שבו גוגל נתבעו על כך שהם אינדקסו לאתר החדשות שלהם דפים מאתר העיתון שהיו מוגנים מאחורי מנגנון רישום (אם כי רישום חופשי). הסיפור נסגר בכך שגוגל והטיימס הגיעו להסכם ביניהם על איך גוגל מאנדקסים את המאמרים של העיתון בצורה שהיא יותר ידידותית למערכת המנויים של הטיימס. יש לציין שבמקרה זה הטענה היתה שלגוגל אסור ל”חדור” את מערכת הרישום של האתר, בעוד שבמקרה הנוכחי אין מערכת רישום – כל הכתבות זמינות לציבור באתר של וואלה. מלבד זאת, עם וואלה כן רוצים לחסום את גוגל – יש מכניזם פשוט, סטנרטי וקל לשימוש המיועד להודיע למנועי חיפוש (כגון גוגל) איזה איזורים באתר מותר להם לאנדקס ואיזה לא: זה נקרא robots.txt, וכפי שהקישור הזה מראה, וואלה לא טרחו אפילו לנסות להשתמש במנגנון הפשוט הזה שגוגל מחוייבים לכבד. זה קצת מצחיק שוואלה מנסים לפתור בעיות שנוצרו על ידי טכנולוגיה בבית משפט כשפתרון טכנולוגי פשוט יכול לסגור את הסיפור.

כמובן, מכיוון שהכל תרגיל (מחורבן) ביחסי ציבור, אז זה לא מפתיע.

Leave a Reply