אמת בפרסום

לכבוד המחשב החדש שקניתי, ועקב זה שיש לי רשת אלחוטית בבית, החלטתי שאין צורך שהמחשב (השולחני) יהיה קשור בחוט לרשת ואולי כדאי להשקיע בכרטיס רשת אלחוטי. המחיר היה סביר: ב”באג” (“עתיד מחשבים”) רצו 140 ש”ח תמורת כרטיס רשת PCI אלחוטי של Edimax, ה-EW-7128g, ובתמורה קיבלתי קופסה אדומה נחמדה שעליה מתנוססים מבחר צירופי אותיות כגון WPA ו-WPA2.

חשוב מכך – על הקופסה כתוב, באותיות קידוש לבנה (ואת זה וידאתי מראש) שהכרטיס החדש שלי תומך במגוון מערכות הפעלה – חלונות 64 ביט, מקינטוש וגם לינוקס: Debian, Fedora ואף SuSE, אמרתי לעצמי – “איזה יופי, במקרה אני משתמש ב-Fedora Lunux”. תמים הייתי – חשבתי שאם חברה שאינה תומכת בלינוקס לא כותבת “נתמך בלינוקס” על המוצרים שלה, אז חברה שכן כותבת “נתמך בלינוקס” אכן מספקת את התמיכה המינימלית הדרושה בצורת דרייברים למערכת ההפעלה.

לא דובים ולא יער. ההתקנה היתה מאוד פשוטה, ומערכת ההפעלה גם היא הותקנה כראוי על המחשב החדש, אבל סירבה לזהות את כרטיס הרשת. מזל שיש במחשב חיבור רשת רגיל מובנה בלוח האם. אחרי נבירה קצרה ברשימת זיהוי החומרה התברר שהחומרה בסדר, אבל הכרטיס הוא “כרטיס בלתי מזוהה של RaLink”. איזה מזל שקיבלתי תקליטור דרייברים עם הכרטיס:

העתקתי את הקבצים למחשב וניסיתי לטעון את הדרייבר, אבל ללא הצלחה – מנהל ההתקן שבתקליטון בנוי מול קרנל 2.4. אני לא יודע באיזו גרסה של פדורה הם תומכים, אולי 1, אבל בטח שלא בגרסה 5 שמותקנת אצלי. איזה מזל שקיבלתי גם את קוד המקור של הדרייבר, או כך הבטיח לי קובץ ה-README – רק לפתוח את ה-zip שנמצא באותו מקום ו… אופס – ה-zip מכיל בדיוק את אותם הקבצים שניסיתי קודם. אין קוד מקור 🙂

ביאושי ניסיתי אפילו להכנס לאתר של Edimax, שמציע בצורה ידידותית להוריד קוד מקור של דרייברים ללינוקס לכמה כרטיסים, רק לא לשלי.

מפה ולשם הגעתי לאתר של RaLink – החברה שהפדורה שלי טוען שאחראית לחתיכת הפלסטיק ומתכת שתופסת חריץ הרחבה יקר במחשב בלי לעשות כלום. מסתבר שהם היצרנים של שבב הרשת האלחוטית שמותקן על הכרטיס, והם מציעים באמת להוריד קוד מקור ללינוקס (תחת רשיון GPL אם תאמינו) שתומך בשבב שלהם. הורדה קצרה אחר-כך וקימפול מהיר, ואני בחזרה במבוי סתום: המנהל התקן נטען, ואפילו מראה לי כרטיס רשת חדש, בעל השם הלא קונבנציונאלי ra0, אבל הוא מזדהה ככרטיס רשת רגיל ללא הרחבות לרשת אלחוטית. בשלב זה אני חושב שמיציתי את המחויבות שלי לגרום לכרטיס לעבוד, והרמתי טלפון ל”עתיד מחשבים” – קניתי את הכרטיס לפני פחות משבוע, שבו הוא לא עשה שום דבר חוץ מלשבת במחשב שלי מחובר לחשמל, אז אין סיבה שהם לא יקבלו אותו בחזרה ויתנו לי כרטיס חדש שלא רק הקופסה שלו תתמוך בלינוקס. מסתבר שב”עתיד” יש רק את הכרטיסים של Edimax, ומדיניות החזרת המוצרים שלהם לא מאפשר להחזיר כסף מזומן – אני חייב לרכוש כרטיס חליפי אצלם גם אם אין להם (או שאני יוציא 140 ש”ח על משהו אחר, אבל אני באמת לא צריך שום דבר אחר ודי רציתי להשתמש ב-140 ש”ל האלה כדי לקנות כרטיס אלחוטי אצל המתחרים). המוכר ב”עתיד” כן הציע שאתקשר לתמיכה הטכנית של Edimax בארץ ואבקש מהם לעזור לי. בלית ברירה ניסיתי – לא ממש האמנתי שיש סיכוי, ואכן – אחרי שאיש התמיכה האזין בסבלנות לתלאותי הוא הציע לי להכניס את התקליטור לכונן ובמסך ההתקנה שיקפוץ ללחוץ “התקן” ואז החלונות שלי יזהה את הכרטיס… ובכן.

בסוף הסיפור התומך הסכים לתת לי אישור יבואן להחזיר את הכרטיס ולקבל החזר כספי תמורתו. זה היה די מסובך לגרום לבאג להכיר באישור אבל בסוף קיבלתי את ההחזר הכספי שלי וכל מה שנשאר הוא להתריע בזאת – על תקנו חומרה של Edimax.

[עדכון: יש פרויקט שמנסה לכתוב דרייבר חדש לכרטיסים של RaLink שיעבוד עם קרנלים חדשים. בנוסף הם מציעים את הדרייבר הישן עם עדכונים שגורמים לו לעבוד מול קרנל לינוקס מודרני. וזה אפילו עובד לפעמים].

Leave a Reply