מתכון: מרק משופצר

בעיקר בחורף, ובעיקר כשאנחנו עצלנים ואין לנו כח לבשל, אני וחברה שלי אוהבים להכין משהו מהיר לאכול בעזרת מרקי אינסטנט משופצים – זה ממש מעט עבודה (רבע עד חצי שעה שרובה זה להסתכל על משהו מתבשל), מוסיפים רכיבים טריים בשביל שזה לא ירגיש כמו אבקה ונותנים לאינסטנט להוסיף את הטעם – אם משתמשים בבסיס טוב אז זה יוצא מצוין. אנחנו בד”כ משתמשים במרקים מוכנים של קנור או אוסם – לא הקופסה עם האבקה, אלא השקיות הגדולות שאמורים לבשל. בוחרים משהו טעים ומאלתרים בסגנון. חברה שלי מאוד אוהבת לקחת מרק “תירס סיני” ולהוסיף תירס מקופסה ואטריות – אבל זה פשוט מדי בשבילי, אז הנה הגרסה שלי למרק “מרוקאי עשיר”.

מתחילים עם שקית “מרק עשיר מרוקאי” של קנור – אם אין לכם אז אני מציע לעבור למתכון אחר וכנראה להתחיל מאפס: המתכון הזה הוא לעצלנים שבמקרה חשבו מראש ויש להם שקיות מרק מוכן בבית. את השקית נניח בצד בינתיים – היא מופיעה אחר כך. בנוסף נתחיל להרתיח מים בקומקום (מקצר דרך בצורה משמעותית, ולדעתי המרק יוצא יותר טעים אם לא מוסיפים מים קרים על דברים שכבר התבשלו).

עכשיו אני מתחיל בקלחת (סיר קטן עם ידית אחת) שאני מחמם עם שמן – לא משנה איזה, בפעם האחרונה השתמשתי בתרסיס שמן קל שגם עושה את העבודה, וזורק פנימה עגבניה אחת חתוכה לחצי ואז לפרוסות עבות (בערך 1 ס”מ). המטרה היא לחרוך טיפה את העבגניות ואז לבשל אותן. יש לנענע את העגבניות מדי פעם שלא ידבקו לתחתית ואחרי שתי דקות כשהקליפה נפרדת מהעגבניה אפשר לדוג את הקליפות החוצה (מומלץ כי אחרת הקליפות מוסיפות טעם מר למרק אבל לא חייבים). לפני או אחרי שדגים את הקליפות צריך להוסיף בצל בינוני חתוך לטבעות. לתת לבצל ולעגבניה לשבת על אש בינונית עוד שתיים שלוש דקות עד שהבצל יתחיל להיות שקוף (לזכור לערבב מדי פעם) ואז לכסות אותם בקצת מים רותחים. בשלב הזה אני אוהב להוסיף פפריקה מתוקה וכמון כדי שיהיה יותר מעניין. לתת להם להתבשל ולעבור לשלב שני. את השלב השני אפשר לעשות במקביל אבל חשוב לזכור לערבב את העגבניות מדי פעם – אנחנו רוצים שהן יתפרקו לרוטב אבל לא ישרפו.

בסיר בינוני – שבסופו של דבר יכיל את המרק – אני מחמם טיפה שמן טוב (קנולה או אפילו שמן זית) ומטגן איתו שני גזרים חתוכים לטבעות לא עבות מדי ושלושה ארבעה גבעולי סלרי קצוצים גס – עם העלים והכל. בגלל שלגזרים לוקח המון זמן להתרכך, כדאי להכין את הגזרים מראש במיקרו – לוקחים את הגזרים השלמים, אחרי שמנקים אותם ומורידים את הקצוות, ופשוט מניחים אותם במיקרו על עוצמה מלאה לשלוש דקות, ואז הם כבר מתחילים להתרכך. להזהר כשחותכים אותם אחרי המיקרו כי הם חמים מאוד. לטגן את הגזרים והסלרי לבד דקה או שתיים – עד שעלי הסלרי מתחילים להיות שמעטה – ואז אני מוסיף חומץ בכמות מספיקה לכסות את כל תחתית הסיר בשכבה של כמה מילימטר כדי שהירקות יתבשלו בחומץ במקום להטגן. אני משתמש בחומץ אורז כי אני אוהב אותו, אבל אני מניח שגם חומץ תפוחים או דברים יותר אקזוטיים יעבדו – אבל לא להשתמש בחומץ בין יין, בטח שלא חומץ בן יין אדום – זה הורס את כל הטעם של המרק. בשלב זה אני ממליץ לעשות תיבול מוקדם כי אנחנו עוד מעט הולכים להוסיף את שקית המרק עם התבלינים שלה ואז יהיה מאוחר מדי לתבל את הגזרים. גזרים תמיד הולכים טוב עם פפריקה – חריפה או מתוקה או שתיהם, ואני מוסיף גם טיפה טריאקי בשביל המתיקות. כדאי גם להוסיף מיץ לימון – זה לא יהיה חמוץ מדי כי החומץ מתבשל והמרק הסופי צריך להיות קצת חמוץ. לאחר שמתבלים ומבשלים את הירקות עוד טיפה נזרוק פנימה את העגבניה המבושלת עם הבצל, נמלא את הסיר בליטר מים רותחים, ונוסיף את תוכן שקית המרק המוכן. עכשיו כל מה שנשאר לעשות זה לתת לזה להתבשל ואולי לעשות תיקוני תיבול עם קצת מלח ופלפל.

לתת למרק להתבשל עם מכסה לפחות 5 דקות לפני שמנסים לאכול אותו, אבל אני ממליץ לתת לו לפחות 20 דקות – כמה שהמרק מתבשל יותר הוא נהיה יותר סמיך והטעמים נהיים יותר חזקים.

2 Responses to “מתכון: מרק משופצר”

  1. אמא:

    הי ילדי!
    נהיתה בשלן וזהלא נראה לי כמשהו שהולך מהר בשני סירים גם בשבילי זה יותר מדי יש המון כלים לנקות אחר-כך,אבל מה זה נשמע טעים שיהיה שלך בתאבון.

  2. Guss:

    אחד העקרונות החשובים בבישול גורמה זה להכין כל מרכיב בנפרד ואז לחבר אותם ביחד. אז זה לא כאילו שאני עושה בישול גורמה, ומרק חייבים לבשל ביחד, אבל לבשל בו זמנית בשני סירים פותר לי הרבה בעיות של – מה לשים ראשון ואיך להתמודד עם כך שרכיבים שונים מוכנים אחרי זמן בישול שונה. זה גם יוצא יותר טעים 🙂

    הבעיה של הכלים היא אכן נוראית – בעיקר בגלל שאין לי מקום בכיור מרוב סירים וכלי אוכל 🙁

Leave a Reply