מתכון: פתיתים מושלמים

הפתיתים המושלמים מבחינתי זה כמו שהיו עושים בארוחות צהריים בקיבוץ (כבר הרבה זמן לא אכלתי ארוחת צהריים בקיבוץ אז אני לא בטוח אם עדיין עושים שם פתיתים ככה). עכשיו ברור לי שהנושא מאוד סובייקטיבי, אבל אני הולך כרגע להתעלם מכל מי שלא אוהב פתיתים כמו בקיבוץ 🙂 . אני חושש שאין ממש אפשרות להגיע לאותה רמה בבישול ביתי (פתיתים בקיבוץ מכינים במחבת תעשייתית ענקית) אבל הנה הניסיון שלי. זהירות – זה לא “שגר ושכח”, המתכון הזה הוא כמו שאומרים באנגלית “labor intensive” אבל כשרוצים אוכל טעים צריך להשקיע ;-).

הכמויות הן ל-3 מנות גדולות או 4 קטנות (בכל מקרה זה לא ארוחה מלאה, אז כדאי שיהיה משהו בצד – אני ממליץ על נקניקיות.1 ).

המרכיבים מאוד פשוטים כראוי:

  • כוס פתיתים (אני משתמש במאג, שזה משהו כמו 300 מ”ל). אני מעדיף את העגולים וחברה שלי אוהבת כוכבים, ובקיבוץ בד”כ הכינו “אורז” כך שזה לא ממש משנה איזה סוג.
  • שתי כוסות ציר עוף (פי שתיים מהכמות הקודמת). הכי טוב זה כמובן להשתמש בציר עוף שהכנתם לבד (לעשות מרק עוף ולצמצם) אבל כמובן שזה לא זמין תמיד. ניסיתי ציר עוף מקופסה של קנור וזה יוצא מלוח מדי וגם עם טעם משונה, אז אני בד”כ פשוט שם כפית או שתיים אבקת מרק עוף (אמיתי, של תלמה) וקצת תבלינים וזהו

הדבר החשוב הוא דרך ההכנה – צריך “לצלות” את הפתיתים לפני הבישול כדי שהם לא ידבקו אחד לשני: בקלחת גדולה יש לחמם 2 כפות שמן ולשפוך את כל הפתיתים פנימה. לחמם על אש גדולה ולערבב מדי פעם, עד שבערך חצי מהפתיתים קיבלו צבע חום “אפוי”. לקראת הסוף צריך לערבב יותר מאשר בהתחלה כדי שהפתיתים לא ישרפו. אם חלק קטן מהפתיתים משחיר קצת זה לא נורא.

במקביל נכין את ציר העוף החם. אני מרתיח מים בקומקום ושופך אותם לקערה על טבליות של ציר עוף מוקפא (בויון, אני חושב שזה נקרא כשקונים את זה מוכן, אבל אני לא יודע איפה אפשר לקנות כזה בארץ, אז אני מכין לבד לפעמים) או על כף אבקת מרק עוף אמיתי. אני גם נוטה לתבלן עוד קצת את הציר, אבל זה די מיותר.

כשהפתיתים “צלויים” היטב, להנמיך את האש לאש בינוניתקטנה, ולהשתמש במצקת כדי לשפוך קצת מהציר על הפתיתים עד שהם מכוסים ולא יותר. הציר מייד יתחיל לרתוח ולקפוץ אז כדאי לכסות את הקלחת במכסה עד שהטמפרטורות יתאזנו, או לחילופין לשפוך את המנה הראשונה אחרי שמורידים את הקלחת מהאש באופן זמני. הטריק הוא לא להטביע את הפתיתים בציר עוף אלא לתת להם לספוח את הנוזלים לאט – לבשל בלי מכסה על אש בינונית וכשרואים שרוב הנוזלים התאדו אז לשפוך עוד מצקת של ציר פנימה, עד שהפתיתים מוכנים. אין צורך לערבב – אני רק מערבב קצת עם המצקת אחרי כל הוספת נוזלים.

כשהפתיתים גדלים בערך פי 2 מהגודל המקורי שלהם אפשר להוציא אותם (זה בסדר אם לא נגמר הציר) וזהו. אם התחתית מתחילה להשרף אז כדאי להנמיך את האש אבל לא כדאי להוציא את הפתיתים מוקדם מדי כי הם יהיו קשים ולא טעימים – זה לא נורא, בסך הכל יהיו קצת פחות פתיתים מוכנים.

זהו. פתיתים זה אוכל נורא פשוט להכנה, אבל גם נורא קל לעשות אותם דביקים ומגעילים. אני גם אוהב להגיש אותם עם בצל מטוגן למעלה – לא נורא בריא אבל נורא טעים 🙂 כמה טיפים לבצל מטוגן – אפשר לעשות בצל מטוגן עם ממש מעט שמן – אולי חצי כף על בצל גדול או שניים – פשוט צריך לטגן אותם בסיר או קלחת סגורים, ומדי פעם לערבב כדי שהם לא ידבקו. החסרון של בצל שכזה הוא שהוא כמעט בכלל לא משחים אז בשביל לקבל את הצבע השחום (וגם בשביל עוד קצת טעם), מוסיפים כפית סוכר לבן באמצע הדרך בערך ומערבבים טוב – הסוכר מתקרמל ונותן לבצל צבע וגם עוד טיפה מתיקות (לא ממש משמעותי כי בצל הוא מאוד מתוק בעצמו).

  1. ובכך סתמתי את הגולל על כך שהמתכון הזה ידבר על אוכל שקרוב להיות משהו איכותי 😉 []

4 Responses to “מתכון: פתיתים מושלמים”

  1. Oren:

    בלדה לעוזב קיבוץ.
    צא מזה. שנות השמנים חלפו להם, ארידור כבר לא שר אוצר – ופרס לא בממשלת אחדות.
    לך על מתכונים פשוטים מפסטה עם חיטה מלאה.

  2. Guss:

    הדיאטנית שלי לא מרשה לי לאכול פסטה 😉

  3. Eran:

    הפתיתים בקיבוץ היו באמת נהדרים. אחד מהמאכלים שיותר אהבתי. אני חושב שעדיין מכינים אבל אני בטח שלא זוכר לשם ההשוואה. ובדרך כלל גם לא מכינים אותם בסוף שבוע אז לא יוצא לי.

    דרך אגב, יש לי ידידה שגם מורידה לבלוק האלקטרוני את עלילותיה הקולינריות. אולי תנסה או תחליפו מתכונים…
    http://dogli3.blogli.co.il/archives/category/%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%A6%D7%AA-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9D/

  4. Guss:

    תודה, אני אבדוק.

    אגב לאחרונה (בגלל עצלנות כרונית) אני עושה משהו קצת אחר:
    – מכין ציר עוף ומתבל כרצוני
    – בסיר לבישול במיקרוגל זורק כוס פתיתים ושתי כוסות ציר
    – במיקרו 10 דקות בעוצמה מרבית
    – שופך את התוכן למחבת ומטגן כמה דקות על כף שמן זית (איו חשש שישרף כל זמן שמערבבים, אבל אחרי כמה דקות פשוט נמאס לי).

    זה מסיבית יותר קל מהמתכון שלמעלה (בעיקר כי לא צריך לשמור עליו חוץ מבשלב האחרון אז אפשר לעשות דברים אחרים כמו משחקי מחשב) ועדיין יוצא אכיל.

Leave a Reply