שיחה עם ספאמר

אתמול קיבלתי דואר זבל. ז”א, לא קיבלתי אותו – מני ליבנה שעובד איתי קיבל אותו, אבל אחר כך ראיתי 30 עותקים של אותו דואר בתיבת דואר הזבל בשרת. כל זה לא היה סיפור מעניין במיוחד לולא זה היה דואר אלקטרוני מעט מוזר בתור דואר זבל – התוכן לא ניסה לפרסם מוסך לאאודי, שרות תמיכה למחשבים או בית ספר לשפות (חווית דואר הזבל הישראלית שונה מאוד מחווית דואר הזבל של דוברי האנגלית, אם כי אנחנו מקבלים גם הרבה מהזבל הרגיל של גלולות וכיו”ב ), אלא קמפיין פוליטי שמנסה להריץ את המשנה לראש הממשלה, והשר לפיתוח של משהו, שמעון פרס לנשיאות מדינת ישראל.

למרות שבעבר כבר התקשרתי מספר פעמים ללקוחות של חברות הפרסום הבוחרות בדרך הנלוזה אך הכה אפקטיבית הזאת לפרסם (ובשום מקרה לא יצא מזה משהו מעניין), בכל זאת היה פה משהו יוצא דופן – דואר זבל שאינו מנסה לשכנע אנשים להוציא כסף על מוצר מסחרי (מפוקפק בד”כ) אלא לעודד אותם לחתום על עצומה פוליטית. לאחר שמני בירר את פרטיו של בעל אתר האינטרנט המציג את העצומה, שמו ומספר הטלפון, החלטנו להתקשר אליו.

השיחה עצמה לא היתה מעניינת במיוחד – עיקר השיחה היה שאני מרצה לפעיל הפוליטי המסכן על כמה דואר זבל זה איום ונורא, ונוזף בו על מעלליו. אבל כן היה מעניין לשמוע שהוא מודע לכך שיש כמה רמות של ספאמרים ושהם בחרו חברת דואר זבל לאחר שבדקו שהיא פועלת בדרכים חוקיות (כך במקור – חברת הפרסום המדוברת אכן שולחת דואר זבל ישירות משרת יעודי ולא מתפעלת רשתות של סוסים טרויאנים, מה שלא משנה שעדיין מדובר בפעילות בלתי חוקית).

בנוסף, האיש ציין שהם ניסו להפיץ את בשורתם על ידי דואר “חבר מביא חבר” במשך כחודשיים וללא תוצאות של ממש בעוד שהקמפיין של דואר הזבל הביא תוצאות משמעותיות בצורה די מיידית.

אגב – המקרה היה כל כך חריג שאפילו אתר YNet פרסם כתבה על המקרה (אגב, לא שוחחתי עם יהודה מסינגר המוזכר בכתבה אלא עם האדם הרשום כבעל האתר), אם כי כרגיל הם החמיצו את כל הנקודות החשובות ואפילו התגובות התרכזו יותר ב”שמעון פרס לנשיאות כן/לא” במקום בחידוש של דואר הזבל. בכל מקרה – הקלטתי את השיחה ואולי אני אעלה אותה אחרכך, אבל הטענות העיקריות שלי היו:

  • משלוח דואר זבל בסופו של דבר פוגע במטרה – בעיקר במקרה של מטרה פוליטית: ככל שאנשים יותר מודעים לבעיתיות של דואר זבל (ואם התגברות הזבל אנשים בהכרח יתחילו להיות יותר מוטרדים מזה) אנשים יטו יותר ויותר להעניש עסקים המפרסמים דרך דואר זבל
  • משלוח דואר זבל הוא לא מוסרי ועומד בניגוד לעמדה הפוליטית/מוסרית שהייתי מצפה מתומכי שמעון פרס להציג
  • משלוח דואר אינו חוקי בארץ ומי ששולח דואר זבל עלול לעמוד בפני תביעת נזיקין אזרחית. היו מספר מקרים בארץ שבהם חברות פרסום דואר זבל נתבעו על ידי חברות ואזרחים פרטיים שנפגעו מהן, אם כי עדיין לא הוגשה תביעה נגד מפרסם ישירות
  • חוק נגד דואר אלקטרוני חדש שעומד להיות מאושר בכנסת בקרוב יאפשר לנפגעי דואר זבל לתבוע את המפרסם ישירות, בסכום של עד 1000 ש”ח ללא צורך בהוכחת נזק על כל דואר שהתקבל (אם החוק היה תקף היום, הייתי יכול לתבוע את קבוצת הפעילים הפוליטים התמימים, כך לפי YNet, על הסכום הלא מבוטל של 30,000 ש”ח).

לצערי אני חושש שהמאמץ שלי לא יצלח: לפני שיחת הטלפון מספר החותמים על העצומה היה קצת יותר מאלף, כמה שעות לאחר השיחה מספר החותמי עבר את ה-1500 ובעת כתיבת מילים אלה, מספר החותמים מתקרב ל-3500 🙁 .

נראה לי שלא יהיה מנוס להפעיל את התוכנית השניה שתכננו – לפוצץ את הרשימה 😉 . בשביל לחתום על העצומה צריך לעבור מנגנון CAPTCHA (מצחיק – במקור זה מנגנון שנועד למנוע דואר זבל), אבל יש נקודת תורפה במנגנון ה-session של ASP שמאפשר לנגן את אותה בקשת רישום שוב ושוב עם אותה תשובה ל-CAPTCHA אבל עם ערכים שונים בטופס הרישום. השתעשתי ברעיון למלא את הרשימה ב-7 מיליון חתימות אקראיות, אבל נראה לי שזה יהיה קצת מוגזם…

[עדכון]: הנה הקלטת השיחה כפי שנערכה:
[audio:2007/spammer.mp3]

2 Responses to “שיחה עם ספאמר”

  1. Ofir:

    על םניו נשמע גם כעברה על חוק מימון מפלגות.

  2. Eran:

    לא צריך שבעה מיליון. תן לו כמה מאות אלפים. 🙂

Leave a Reply