מודם סלולארי של אורנג’ על לינוקס – סיפור הצלחה

(“סיפור הצלחה” במובן של “הצלחתי לגרום לזה לעבוד”, לא במובן של “זה הכי טוב – בואו בהמוניכם”).

לכבוד שרות המילואים המתמשך שלי, בעבודה החליטו להביא לי מודם סלולארי כדי שאוכל להמשיך לעבוד גם בשטח. בפעם האחרונה שהתנסיתי עם מודם סלולארי על לינוקס, זה עבד אבל היה כרוך בקצת עיסוי ידני של קבצי הגדרות של החייגן, מערכת זיהוי החומרה וכיו”ב. היום זה הרבה יותר פשוט, והכל ניתן לביצוע בעזרת כלי הניהול הגרפיים הרגילים (א-לה חלונות, עם כי גם בחלונות זה היום הרבה יותר פשוט – אורנג’ מספקת תוכנה יעודית למודם שלאחר ההתקנה מריצים אותה ובלחיצה אחת היא מחילה את כל ההגדרות ומפעילה את החיבור).

אני משתמש במערכת הפעלה Fedora 7 על המחשב הנייד, ומכיוון שההוראות כוללות שימוש בכלי הניהול של Fedora אז הן רלוונטיות רק למערכת ההפעלה הזאת. בהזדמנות (אחרי שאני אחזור מהמילואים) אני אבדוק את התצורה באובונטו, ואולי עוד דברים.

הוראות הפעלה:

  • להרים טלפון לאורנג’ ולבקש מודם סלולארי. לשים לב לא לקחת את מה שהם דוחפים, שזה (נכון לזמן כתיבת המאמר) איזה משהו טיוואני עלום שם שיש עליו יותר כתוב בסינית מאשר באנגלית, אלא להתעקש על ה-“Merlin U740” של Novatel wireless. הטיוואני יותר חדש, וכנראה יש לו קליטה יותר טובה של HSDPA (כך טען איש המכירות לפחות – אין לי דרך לוודא את זה) אבל שניהם מספקים אותם ביצועי רשת בדיוק, וה-Merlin נתמך בלינוקס יותר טוב.
  • לתקוע את המודם לחריץ ה-PCMCIA במחשב. אפשר לוודא שהמחשב זיהה אותו על ידי הרצה של מנהל החומרה תחת System-> Administration-> Hardware (*) או על ידי בחינה של לוג המערכת תחת System-> Administration-> System Log , ואפשר גם פשוט להאמין לי שזה יעבוד 😉
  • עכשיו יש להכנס לניהול חיבורי הרשת, תחת System-> Administration-> Network, ולהגדיר חיבור רשת חדש תחת “Devices”. באשף שיפתח צריך לבחור “Modem” (כמובן). האשף יגיד “no modem found” או משהו כזה – זה בסדר.
  • בתיבת ה-Modem device באשף – איפה שכתוב /dev/modem יש לכתוב במקום /dev/ttyUSB0 ולעבור לשלב הבא (“Forward” ולא “Next”, כי אנחנו על Linux – ואין בלינוקס אשפי “Next, Next… Finish”).
  • במסך של “Select Provider” לא לבחור שום דבר ורק למלא *99# תחת Phone number, ו-“Orange” תחת Provider Name (אני חושב שצריך לכתוב רק באנגלית, אבל לא בדקתי). אי אפשר לעבור לשלב הבא עד שממלאים שם משתמש וסיסמה. בחיבור של אורנג’ זה לא נחוץ אז פשוט לכתוב משהו בשני השדות וללחוץ “Forward”, ושוב עד שמגיעים לסוף האשף (שמסתיים ב-“Apply”).
  • עדיין לא סיימנו. ברשימת ה-“Devices” מופיע עכשיו החיבור הסלולארי שלנו – צריך לבחור אותו וללחוץ “Edit”, ותחת Modem init string להכניס את הפקודה הבאה:
    at+cgdcont=1,"IP","uinternet"
    צריך להכניס את הכל כפי שכתוב ויש לשים לב ל-case של האותיות. עכשיו רק לאשר ולסגור את החלון.
  • לבסוף להכנס לתפריט “File” במנהל חיבורי הרשת וללחוץ “Save”.
  • בשלב זה אפשר לחייג ולנתק על ידי כפתורי ה-“Activate”/Deactivate” במנהל חיבורי הרשת, אבל אני לא ממליץ לעשות את זה כי זה די לא נוח להפעיל את מנהל חיבורי הרשת (ולהקיש את הסיסמה של מנהל המערכת) כל פעם שרוצים לחבר או לנתק את המודם. במקום זה עדיף להכניס לפאנל ישומון חיוג למודם. אני שם אותו בפאנל העליון, אבל אפשר בכל מקום – פשוט ללחוץ עם כפתור ימני על אזור ריק בפאנל ולבחור “Add to panel”. ברשימה שתפתח לבחור ב-Modem Lights (אפשר לחפש “modem” בעזרת תיבת החיפוש, במקום לעבור על כל הרשימה), וללחוץ על Add.
  • (אם רוצים לשים את הישומון של המודם במקום שאינו פנוי כרגע, אפשר להוסיף אותו במקום פנוי ואז להזיז אותו לאן שרוצים בעזרת “move” תחת תפריט האפשרויות של הישומון)
  • אפשר מייד לחייג ולנתק את המודם בעזרת הכפתור הגדול בצד שמאל של הישומון, אבל כדאי לשנות אחת ההגדרות שלו קודם כדי שהוא יוכל לזהות את מצב חיבור המודם בעצמו – לפתוח את תפריט האפשרויות של הישומון בעזרת כפתור ימני ולבחור “Preferences”. בדיאלוג שיפתח לעבור לחלק ה-“Advanced” ותחת Lock file לרשום /var/lock/LCK..ttyUSB0 במקום מה שכתוב, ולסגור את הדיאלוג
  • עכשיו כל מה שנותר לעשות זה לחייג ולראות שהרשת עובדת.

(*) אם אין את “Hardware” תחת “Administration” אז כדאי להתקין את חבילת hal-gnome בעזרת מנהל ההתקנות (“Add/Remove Software”)

7 Responses to “מודם סלולארי של אורנג’ על לינוקס – סיפור הצלחה”

  1. Oren:

    לעבוד גם במילואים?
    אני אישית משתדל לא לעבוד גם כשאני בעבודה

  2. Guss:

    ובכן 🙂 אתה לא ממש עושה מילואים, אז אתה צריך למצוא זמן לא לעבוד.

    אני לא יודע כמה זמן יהיה לי לעבוד, אבל האנשים במשרד מאוד לחוצים מזה שאני לא אהיה זמין שבועיים.

  3. Things n’ Stuff » Blog Archive » Installing a Novatel Wireless Merlin U740 HSDPA modem on Ubuntu:

    […] this one – mostly as installing it on a Linux operating system is completely trivial. In the past I covered setting up the Merlin U740 on Fedora 7 (post in hebrew) and while it was fairly easy using the Fedora 7 graphical configuration tools, its […]

  4. Yoni Cohen:

    אני חדש בBackTrack (התקנתי את המערכת אתמול).
    ואני לא מוצא את האפשרות שלהתקין מודם אם בכלל להתחבר למודם…
    יש לי back track 4 r2. תוכל בבקשה לעזור?

  5. Oded:

    שלום יוני.

    לצערי אני לא מכיר את backtrack מספיק – אני אפילו לא יודע אם יש לה כלי ניהול גרפיים, שלא לדבר על כלי הניהול הספיציפיים לפדורה שעליהם אני מדבר במאמר הזה.

    להבנתי, backtrack מבוסס על Ubuntu, כך שאולי תהיה לך יותר הצלחה אם תתייחס למאמר היותר חדש שלי בנושא שמדבר על איך עושים זאת תחת Ubuntu:
    http://geek.co.il/wp/2007/08/18/installing-a-novatel-wireless-merlin-u740-hsdpa-modem-on-ubuntu/

  6. Yoni Cohen:

    תודה רבה, קראתי את המאמר אבל הוא עדין לא עזר לי…
    BT4 שונא במקצת… יש לו כלי ניהול גרפיים, אבל במובן הכי פשוט שיש.
    ואין בידיוק את הדרך אותה אתה מציין כדי להגדיר מודם – לא מופיע לי שום אפשרות לסריקת מודם ולא כלום.

    יש אולי דרך שבה אוכל לבצע את כל הפעולות דרך הShell?
    כולל חיפוש אחר מודם? פתיחת הקבצים הנמצאים במודם הסלולארי, ועוד?

  7. Oded:

    “הקבצים הנמצאים במודם”? אני מבין מזה שלא מדובר במודם PCMCIA – שזה הסוג של המודם שאני מסביר עליו במאמרים הנ”ל – אלא במודם USB דו-מצבי שיש לו מצב של כרטסיס זכרון שבו נמצא הדרייבר לחלונות?

    אם זה המצב, אז אני לא בטוח שאני אוכל לעזור לך בלי לראות את המכשיר בעצמי, אבל לפי מה שקראתי אתה צריך להתקין תוכנה בשם usb-modeswitch שמעבירה את המודם ממצב כרטיס זכרון למצב מודם ואז תוכל לסרוק אותו בעזרת wvdial או משהו כזה.

Leave a Reply