יש בעיות במערכת החינוך

עדכון 1.9.2008 :
זה פוסט ממש ישן, בן כמעט שנה, שהסרתי בעקבות בקשת ד”ר מירה המאירי, אחראית על פיתוח התוכנה. בעקבות הפניה המקורית שלי למפתחי התוכנה בדואר הפנימי של המערכת והפרסום של הכתבה לעיל, היה רצף של תכתובות דואר אלקטרוני ביני לבין ד”ר המאירי כמו גם אנשים נוספים שהסתיימה בסיכום של ד”ר המאירי שאכן יש דברים בגו, שהנושא יבדק לעומק ושיתכן שיצרו איתי קשר בהמשך.
מאז לא קרה שום דבר שאני מודע עליו – אף אחד לא יצר איתי קשר בהמשך ושום דבר מהותי לא השתנה בתוכנה – היא עדיין בעייתית כפי שהיתה כשכתבתי את המאמר המקורי לפני יותר מתשעה חודשים, למרות שניתן לעדכן אותה – כל פעם שהתוכנה מופעלת היא “מחייגת” הביתה ומורידה עדכונים1. עקב כך ובהתאם לזאת אני מעלה מחדש את המאמר (באיחור משמעותי – הייתי צריך להיות עם אצבע יותר על הדופק ולהעלות את זה לפני כמה חודשים). אני מודע לכך שהמאמר הזה משתמש בשפה מאוד קשה, אבל זה רק בגלל שאני חושב שהתוכנה הזאת היא אסון למערכת החינוך ולא נראה שמישהו מעוניין להתייחס לבעיות האמיתיות בה.


יש בעיות במערכת החינוך, ואני לא מדבר על שביתת המורים או עודף תלמידים בכיתות או שאר הדברים שהיו בכותרות בשבועות האחרונים – אני מדבר על תוכנות העזר למורים.
לאחרונה יצא לי להתוודע למערכת תוכנה בשם משו”ב שנרכשת על ידי בתי ספר (כנראה באופן פרטי, בלי קשר למשרד החינוך) על מנת לשפר את עבודת המורים. מערכת משו”ב אמורה לאפשר למורים לנהל את המעקב אחרי התלמידים שלהם במקום מרוכז תוך שיטוף מידע בין מורים בקלות – אפשר להתסכל על ציונים ולכל תלמיד יש תיק מעקב שמורים יכולים לכתוב בו הערות ושאר דברים. בגדול נשמע כמו רעיון טוב, אלא מה – התוכנה ממש ממש ממש גרועה.

מבדיקה ראשונה של התוכנה ברור שלא התבצעה עליה שום בדיקת איכות משמעותית לפני השחרור ללקוחות ונראה שגם מצד בתי הספר לא התבצעה שום בדיקה משמעותית של איכות התוכנה לפני שהחליטו לשלב אותה במערכת ההוראה. כתוצאה מכך יש מורים שהצליחו לשחק עם התוכנה ולהתרגל לכל השטויות והשטיקים שלה ומצאו את כל העיקופים שצריך לעשות כדי להוציע משהו מועיל מהתוכנה, אבל רוב המורים כנראה יושבים בבית עובדי עצות ולא מבינים מה לעשות, או חמור מזה – עובדים על התוכנה רק בבית הספר שם הם יכולים לקבל הדרכה ועזרה.

כמות הבאגים והשטויות במשו”ב היא פשוט מדהימה – אני לא מדבר על זה שכל מה שהיא עושה אפשר היה לעשות בקלות בעזרת ממשק web לא מורכב במיוחד בלי צורך להוריד ולהתקין תוכנות: דבר שהיה מקל ביותר גם על תהליך בדיקת האיכות וגם מאפשר למשתמשים במערכות הפעלה שונות לעשות שימוש במערכת. ואני בכלל לא הולך להכנס לכך שהם החליטו לפתח את התוכנה רק למערכת ההפעלה של מיקרוסופט – באמת שאלו לא הבעיות הגדולות. הנה סקירה קצרה של מה שבאמת בעייתי במשו”ב:

  • התוכנה חייבת הרשות מנהל מערכת כדי לרוץ – אחרת היא מתלוננת ש”אין קשר לאינטרנט” (כך במקור) ומסרבת לפעול. כתוצאה מזה המורה שמשתמש במשו”ב לא יכול להכנס כמשתמש עם הרשאות מופחתות כפי שמיקרוסופט ממליצים (זה חשוב מאוד כדי להמנע מלהדביק את המחשב בווירוסים, רוגלות ושאר מרעין בישין). המצב יהיה חמור במיוחד למי שירצה לעבור לויסטה. עדכון: נראה שבויסטה, לאחר התקנה רגילה, המערכת מסרבת לרוץ (עם הודעת שגיאת התקשורת) כל פעם. הפתרון הוא להפעיל את תוכנת ההתקנה שוב – בסיום תהליך העדכון תוכנת ההתקנה מפעילה את תוכנת משו”ב עצמה. בויסטה הפעלת תוכנת ההתקנה כרוכה בדיאלוג אישור הרשאות מנהל לפני ההתקנה ואישור שההתקנה הצליחה לאחר ההתקנה – כל זאת בכל פעם שרוצים לגשת לתוכנה.
  • ניכר שלא נעשתה שום בדיקה של איכות ממשקי המשתמש לפני, במהלך או אחרי הפיתוח: כל החלונות שמופיעים בתוכנת משו”ב לא ניתנים לשינוי גודל, לא מצייתים להגדרות ה-theme של מערכת ההפעלה (כולל צבעים, כפתורים ואפילו מסגרת החלונות), והתוכנה בכלל לא נראית כמו תוכנה של מערכת חלונות – הכפתורים הם סתם ריבוע עם מסגרת שחורה, קופסאות טקסט זרוקות בכל מיני מקומות בלי או עם מסגרות בצורה אקראית והכל נראה מבולגן. אפילו חלונות שונים של התוכנה נראים שונה – לחלקם רקע אפור, חלקם לבן, חלקם פשוט אוסף כפתורים (שחורים הפעם) לפעמים אין צלמיות, לפעמים יש, לפעמים יש צלמיות שונות לאותה פעולה – פשוט אסון שימושיות. חמור מכך – במערכת הפעלה עם ממשק בעברית, מימין לשמאל, החלונות אמורים להיות עם כפתור סגירה בצד שמאל, אבל במשו”ב לחלק מהחלונות כפתור הסגירה בצד שמאל ולחלק הוא בצד ימין, ללא שום סיבה נראית לעין (תכף נראה למה זה בעיה).
  • הרבה אנשים מבוגרים (לדוגמה, מורים) שיש להם מערכות מחשב חדשות ומסכים חדשים עם הפרדה גבוהה משתמשים במצב Large Fonts של מערכת ההפעלה (גופנים מוגדלים ב-120 dpi), ותוכנת משו”ב לא מסוגלת להתמודד עם תצוגה שכזו – לרוב הכפתורים גודל קבוע והטקסט נחתך אם הוא גדול מדי, בדיאלוגים קטנים של “אישור/ביטול” הכפתורים נדחפים מחוץ לדיאלוג כך שלא ניתן לראות אותם – וכמובן שאי אפשר להגדיל את החלון, תיבות טקסט גדלות לרוחב עד שהן נדחפות מחוץ למסך ואין סרגלי גלילה אופקיים. הקיצר – בלגן.
  • יש לתוכנה מערכת דואר פנימית – זה כנראה הרעיון הכי גרוע שהמציאו כותבי המערכת. פעם לפני הרבה שנים עבדתי ברפת ואז היתה לרפתנים בישראל מערכת פנימית (של חברת “קו מנחה”) שאיפשרה לשלוח הודעות לרפתות אחרות ושאר אנשים שמעניין לרפתן לדבר איתם, כמו מחלבות, ווטרינארים וכו. היתה לזה הצדקה כי זה היה ב-1990 כשדואר אלקטרוני כפי שאנחנו מכירים אותו היום לא ממש היה קיים בארץ. אבל זה בהחלט לא המצב בשנת 2007: היום כולם יודעים מה זה דואר אלקטרוני ואיך משתמשים בו ולכל מי שיש מחשב יש לפחות 3 כתובות דואר, אבל לא – מתכנתי משו”ב החליטו שהם צריכים להמציא מחדש את הדואר האלקטרוני – ולעשות את זה גרוע. יש כל כך הרבה בעיות במערכת הדואר שאין לי כוח למנות את כולן אבל אני רק אציין שאין תיקיות דואר וכל דואר שהמורה רוצה לשמור צריך להשאר בתיבת הדואר הנכנס לעולם או לייצא אותו למסמך Word – כל פריט דואר במסמך נפרד אחר, כמו שהיינו מתייקים מכתבים לפני עשר שנים.
  • הרבה פעולות שמורה רוצה לעשות במערכת גורמת לחלון חדש להפתח – ולחלון הקודם להעלם. זה לא חלון שמשתנה, פשוט מקבלים חלון חדש בגודל שונה עם כותרת שונה (ולפעמים כותרת חלון בכיוון הפוך מכיוון המערכת) והחלון הקודם לא מופיע יותר בשורת המשימות. כמובן שלחלונות חדשים שכאלה אין כפתור ברור שמסומן “לחזרה לתפריט הראשי” אלא על המשתמש לנחש שכדי לחזור לחלון הקודם הוא צריך לסגור את החלון הנוכחי על ידי לחיצה על כפתור הסגירה של החלון – שכאמור מופיע פעם מימין ופעם משמאל.
  • יש גם משהו טוב אחד בתוכנה הזאת – מערכת דיווח שגיאות פנימית המאפשרת למשתמש לדווח על בעיות למפתחים. לצערי דיווח על בעיות אינו מספיק כדי שהם יפתרו וגם לאחר זמן רב בעיות מהותיות לא תוקנו.

מומחי שימושיות יחטפו בחילה רק מלהסתכל על התוכנה הזו. משו”ב מייצגת את כל מה שרע בשוק התוכנה הישראלי – חובבניות, חוסר תשומת לב לפרטים ואי הנכונות ללמוד מהניסיון של אחרים לעומת הרצון להמציא הכל מחדש “יותר טוב”. אני לא יכול להאשים רק את חברת Strike שפיתחה את התוכנה כי במחדל הנוראי אשמים גם מנהלי בית הספר שאימצו את התוכנה בלי שום בדיקה לעומק של המערכת. זו בעיה מאוד נפוצה – אנשים ללא רקע טכני נדרשים לבצע רכישה של מערכת טכנית והם לא מבינים שכדי לא להדפק הם חייבים להעסיק, בנוסף למפתח של המערכת, גם צוות טכני נוסף מצד שלישי (בלי קשר למפתח המקורי) שיבצע בדיקות איכות לוודא שלא משלמים מאות אלפי שקלים בשביל אוסף אקראי של דיאלוגים המתחזה לתוכנה “ידידותית למשתמש”.

ואם חשבתם שזה לא צריך לעניין אותכם כי אתם לא מורים, אז תחשבו שנית – לפחות אלה מכם שמתכננים להכניס ילדים לבתי ספר בשנים הקרובות – תוכנת משו”ב מוצעת גם להורים על מנת שיוכלו לעקוב אחרי הילדים שלהם: כל הורה בארץ שמעוניין לא להשאר מאחור יהיה חייב להתקין את הזבל הזה על מחשב החלונות שלו (אין לך ? אז תקנה ותזכור תמיד להפעיל אותו כמנהל מערכת).

  1. נראה שבזמן שחלף התבצעו בתוכנה מספר תיקונים מינוריים כמו גם הוספת של מספר תכונות חדשות []

2 Responses to “יש בעיות במערכת החינוך”

  1. דורית:

    בגירסה החדשה קיים סרגל ניווט המופיע לאורך כל החלונות המאפשר להגיע מכל חלון שהוא לכל מקום שהוא.
    עדיין יש באגים שלא נפתרו, כגון חוסר אפשרות לצרף מסמך פתוח (המערכת נסגרת לחלוטין).

  2. Oded:

    אני אשמח לראות ולחוות דעה על הגרסה העדכנית. הצעתי בעבר מספר פעמים לתרום מניסיוני העשיר בתחום התוכנה, בהתנדבות ללא תשלום, על מנת לשפר את הטעון שיפור – אבל נענתי בזלזול (“יש לנו *מומחים*”).

Leave a Reply