ועוד דפדפן

בחדשות היום, גוגל עושים את המהלך המתבקש ועומדים להוציא דפדפן חדש – “כרום”.

לפני יותר משלוש שנים גוגל שכרו את בן גודגר, המפתח הראשי של Firefox. ברור שגוגל מעוניינים להעסיק מפתחים ברמה גבוהה כמו גודגר, אבל די היה ברור שלגוגל גם עניין בשוק הדפדפנים, ותמיד טוב לאסוף אנשים שכבר עשו את זה (זה חוסך את הצורך לבנות גרסה 1.0 כדי לזרוק אותה), ואכן בן גודגר היה מפתח מוביל בפיתוח של הדפדפן החדש של גוגל, כפי שאפשר לקרוא בקומיקס שגוגל הוציאו לכבוד הדפדפן החדש.

אבל זה לא מה שבאמת מעניין בהכרזה הנוכחית, מה שבאמת מעניין זה התוכן הטכני של ההכרזה – הקומיקס למעלה עשיר בפרטים טכניים על הדפדפן החדש של גוגל (האמת לא הייתי ממליץ לקרוא אותו למי שלא מעוניין בפרטים הטכניים, הוא יכול להיות מאוד מייגע אם לא מעניין אותך ההבדל בין Threads ל-Processes ורמות הרשאות של מערכת ההפעלה), והנקודה המעניינת היא שגוגל לא פיתחו מנוע רינדור חדש משלהם (לא מפתיע לכשעצמו) אלא בחרו ב-Webkit מבית Apple (המבוסס על KHTML של KDE) – שזו כן בחירה מפתיעה בהתחשב שאחד מהמובילים של הפרוייקט הוא מיסטר Firefox (לא היוצר המקורי של פרוייקט Firebird אבל אחד האנשים שהכי מזוהים עם הדפדפן כפי שהוא היום).

אבל בואו נחזור אחורה עוד כמה שנים, לשנת 2002 – דייב הייאט, מהיוצרים של פרוייקט Firebird (לימים Firefox) עוזב את Mozilla ועובר לעבוד בחברת Apple. לא ברור על מה הוא הולך לעבוד שם, עד שכשנה לאחר מכן אפל מוציאים גרסת בטא של Safari – הדפדפן החדש שלהם. במכתב ציבורי למפתחים של פרוייקט KDE, דון מלטון (מנהל הפרוייקט של ספארי, וגם כן איש מוזילה לשעבר) מסביר למה הם בחרו ב-KHTML כמנוע הרינדור לדפדפן החדש על פני Gecko של מוזילה ומודה לצוות הפיתוח של KHTML על העבודה המצויינת שלהם.

ואם נחזור לזמננו, בפרספקטיבה של 10 שנים אחורה, פרוייקט מוזילה הוקם כדי ליצור מנוע רינדור חופשי ואיכותי ודפדפן מצוין, ולאחר כל כך הרבה שנות פיתוח (ועוד יותר לפני שחרור הקוד על ידי נטסקייפ) נראה שכל פעם שהתוצר שלהם נבחן ברצינות (ועל ידי מפתחי מוזילה עצמם!) כבסיס לדפדפן חדש – KHTML נבחר במקומו…

עדכון:

עוד דבר מעניין בקשר לכרום – כשחופרים קצת באפשרויות שלו, מגלים שרוב הדיאלוגים שנפתחים מחלון ההגדרות (options) שלו, לדוגמה ניהול סיסמאות או עוגיות, לא נראים כל כך מתאימים לשאר הדפדפן – צבע הרקע האפור בדיאלוגים האלה (לעומת הלבן השוטף את שאר החלונות של כרום) קופץ מייד לעין אבל גם מאפיינים יותר עדינים נותנים רמז שהחלונות האלה לא פותחו במיוחד בשביל כרום. ומאיפה הם הגיעו, שימו לב להשוואה הבאה בין הדיאלוגים של כרום לדיאלוגים המקבילים של Firefox:

חוץ מחלון מנועי החיפוש שב-שוא”ש אפילו לא דומה לשאר החלונות של אותו דפדפן (ועדיין אפשר לראות שיש קשר ביניהם), שאר החלונות זהים.

אז אני מניח שהתשובה היא שבשביל מפתחי מוזילה, מוזילה לא מספיק טובה לספק מנוע רינדור (ׂGecko) או ממשק משתמש (XUL של Firefox) אבל כן בשביל דיאלוגים של ניהול סיסמאות. הממ.

One Response to “ועוד דפדפן”

  1. Pak Tam:

    Nice. Thanks. 🙂 Pak Tam

Leave a Reply