למה לא פשוט נקרא לזה “מערכת הפעלה”?

והנה עוד טרוניה, הפעם ב-Whatsup, על כך שאובונטו נהיה שם נרדף ללינוקס או שלינוקס נהיה שם נרדף לאובונטו (זה אף פעם לא היה ברור לי איזה מהם זה יותר “בעיה”). מעבר לעובדה שהבעיה הזאת מעידה שוב על הנטיה של אנשים לשטחיות, לסלידה מלימוד נושאים לעומק ובריחה להגדרות פשוטות ולא מדויקות – דבר שאני לא אוהב אף פעם, גם כל הדיון כנגד הוא שוב דרך להפשט את הבעיה לתוויות פשוטות.

בצורה דומה- ודיון שגם חוזר שוב ושוב בקהילות הקוד הפתוח – זה הטרוניה נגד כל כך הרבה הפצות לינוקס ופרוייקטים מתחרים אחרים1: למה לבזבז כל כך הרבה משאבים על פיתוח KDE מול GNOME או אובנטו מול פדורה – הכי טוב לסגור את כל הפרוייקטים המיותרים האלה ולהתרכז בהפצת לינוקס אחת ושולחן עבודה אחד מול המתחרים. או כך לפחות הטיעון הולך בד”כ.

שני הטיעונים האלה לא מוצלחים בעיני. מה שטוב בקוד הפתוח זו הבחירה: כל אחד יכול לבחור להשתמש במה שהוא רוצה, לקרוא לזה מה שהוא רוצה ולפתח מה שהוא רוצה. כן – זה אומר שיש הרבה מאמצים כפולים ויש הרבה דברים שנעשים לא נכון, אבל מכל הניסויים האלה בסוף יוצאים פתרונות יותר טובים. הסיבה העיקרית שתוכנה חופשית מצליחה להעמיד אלטרנטיבות ראויות לפתרונות מסחריים (ובמקרים מסויימים הרבה יותר טובות) היא החופש הזה. תוכנה חופשית זה קודם כל החופש של כל אדם לבחור במה להשתמש ואיך לעשות את זה.

מעבר לזה, אני לא חושב שאנחנו צריכים להתרכז ב”לינוקס מול חלונות” או “לינוקס מול מקינטוש” או לינוקס מול שום דבר. יש הרבה מערכות הפעלה בשוק ואובנטו היא אחת מהן. חלונות היא מתחרה נוספת וגם פדורה. אובונטו ופדורה הן שתיהן מערכות הפעלה המבוססות על קרנל לינוקס וסביבת משתמש של גנו, אבל בכך (בגדול) מסתיים הדימיון ביניהן. MacOSX לדוגמא היא מערכת הפעלה המבוססת על קרנל NetBSD וממשק משתמש מסחרי של אפל. ויש ערבובים יותר מוזרים, כמו Nexenta שזו מערכת הפעלה המבוססת על קרנל של Solaris וסביבת משתמש מאובונטו (גנו, apt מדביאן וכל מיני ישומים אחרים של אובונטו).

לדעתי, אנחנו צריכים לעודד את המגוון הרב של מערכות הפעלה ולא לנסות לקטלג את הכל תחת שם אחד. אני משתמש בשלוש מערכות הפעלה – אובונטו, חלונות ופדורה, ובנוסף אני מפעיל מדי פעם את Haiku ו-OpenSuSE – סך הכל 5 מערכות הפעלה שלחלקן המפתחים משתפים פעולה, וזה מצוין, אבל אני לא חושב שזה צריך לפגום באינדיבידואליות – וכל אחד שיבחר במה הוא רוצה להשתמש. יש אנשים שיותר יתאים להם להשתמש באובונטו, אחרים יעדיפו OpenSuSE (לדוגמא מי שרוצה ממשק KDE) ולאחרים גם עדיף להשתמש בחלונות.

  1. לדוגמה כמו שהתנהל בכנס OggCamp הראשון, הקלטה של הארוע אפשר לשמוע בפרק 119 של Linux Outlaws []

Leave a Reply