דרושה: ספריה

קראתי את הפוסט האחרון של xslf באתר שלה (ברוכה השבה לארצנו) ודבר אחד עורר בי תהיה – היא מדברת שם על שני ספרים שקראה, ומקשרת אותם לעמוד המתאים באמזון – כמו שכולם עושים.

דבר שלחלוטין לא ברור לי. כשאני חושב על “מקום של ספרים” (או “אתר של ספרים” לצורך הנושא), אני חושב על “ספריה”, לא “חנות ספרים”, וקצת מוזר לי שכשמישהו מדבר על ספרים הקישור הוא תמיד מסוג – “קראתי ספר טוב, לכו תקנו אותו”.

האמת – ניסיתי לחפש משהו אחר: אתר אינטרנט על ספרים, שאינו חנות ספרים מקוונת או אתר השוואת מחירים או חיפוש ספרים לקניה (isdn.nu הוא דוגמה לשתי הקטגוריות האחרונות), והדבר היחיד שמצאתי הוא Book Crossing שבצורה מצערת מאוד אין בו דרך טובה או נוחה למצוא ספרים עם כותרת מסויימת או אפילו של מחבר מסוים (לדוגמא, החיפוש The Hobit לוקח המון זמן והתוצאה היא שתי כניסות שלכל אחת מהן איות שונה. נסו עכשיו ללחוץ על שם הסופר באחת הכניסות – התוצאה: 0 ספרים. מאוד מוזר.

אבל לא באתי לדבר על הבאגים ב-Book Crossing (שמלבד הבעיות הקטנות האלה הוא אתר מצוין, שבכלל לא מתיימר להיות אתר מידע על ספרים). למרות חיפושים רבים בגוגל, לא הצלחתי למצוא אתר “ספרייתי” (להבדיל מאתר של ספריה) – אתר שסוקר ספרים מתוך חדוות הקריאה, ולא מתוך חדוות הקניה.

אולי אני צריך להרים את הכפפה?

6 Responses to “דרושה: ספריה”

  1. ים מלא תיקווה:

    זה יכול להיות רעיון נחמד,
    אפשר לעשות את זה אפילו בצורת ויקי,
    ועל כל ספר להוסיף קישורים לקנייה.
    לחלק את הספרים לקטגוריות, לישלוח לספריות/ספרניות/ספרנים קישורים, שאולי גם ירתמו לעזרה.
    למרות שיש סכנה בויקי, שאנשים יפרסמו חלילה קישורים לספר (לא חוקיים) או יצרו ספוילרים.
    רעיון נחמד ומבורך.

  2. Guss:

    אני חושב שויקי הוא לא המדיום המתאים לנושא הזה. למרות שויקימדיה אולי ירצו להקים קטלוג ספרים משלהם. אולי כדאי לזרוק להם את הרעיון.
    (ולא -wikibooks הוא לא מה שאני מדבר עליו)

    האמת – לא בא לי לבנות עוד אתר. לפחות לא לבד. אני רוצה קודם לראות אם יש עניין בדבר כזה. חוץ מזה שאתר כזה צריך להיות בין לאומי, ויש המון מגבלות שצריך להתגבר עליהן – כמו איך מחליטים איזה ערכים נכונים ואיזה לא ? צריך בטח חיבור למסד נתונים רשמי כמו ISBN או דנא-קוד בארץ.

  3. יהודה רונן:

    למרות שיש סכנה בויקי, שאנשים יפרסמו חלילה קישורים לספר (לא חוקיים)

    מה בדיוק הכוונה במשפט שכתבת?

  4. יהודה רונן:

    מעצם זה שאין באופן זמין וקל למציאה מאגר מקיף של רשומות ביבליוגראפיות לספרים, כמו שכתבת, ה”סמיוטיקה” של הבחירה במאגר־מידע שמתמקד במכירת־ספרים לקישור מידע על ספרים חסרת־משמעות: אין אלטרנטיבה שלא עוסקת במכירת־ספרים. לכן, הקישור הוא לא מסוג “קראתי ספר טוב, לכו תקנו אותו”. אם באמת היה קיים מאגר כזה, שלא קשור למכירה של ספרים, אז היתה משמעות לבחירה לקשר לאמאזון (או כל חנות אחרת או אתר להשוואת־מחירים) בניגוד לאתר הזה, וקישורים לאמאזון היו נושאים את התווית “קראתי ספר טוב, לכו תקנו אותו”. אם אין ניגוד, אין אלטרנטיבות, אין סימון לבחירה לקשר לחנות ספרים.
    בכל מקרה, אלטרנטיבה טובה מאוד לאתר כזה היא הטיפול של וויקיפדיה בערכי ISBN, שמאפשר meta-search לפי ISBN. כמובן שיש קטלוגים אונליין לספריות.

    בנוגע ל־bookcrossing.com: אני חושב שלחפש ספרים עם השמות האמיתיים שלהם, בלי שגיאות־איות, יעזור למצוא ספרים… :-). הספר נקרא The Hobbit.

  5. Guss:

    Duly noted 🙂
    I’ll take that into consideration.

  6. מעיין:

    איך אני מגיעה למי שכתב את “דרושה ספריה” אני רוצה לעשות כתבה בנושא. ניתן לפנות באי-מייל.

Leave a Reply