ה”גבר הישראלי הראשון” וגו’

העיתונות הישראלית בסופ”ש הזה (וכמה ימים לפני וכנראה אחרי) מלאים בסיפור של יובל טופר, תחת הכותרת “הגבר הישראלי הראשון שנכנס להריון” (ראה כתבת התדמית המקיפה של ידיעות אחרונות או לפחות הקישור הזה). אתחיל ואומר שאין לי דבר בעד או נגד הבן-אדם – אני לא שונא אותה או אוהב אותו (בגלל חוסר בשפה העברית בכינויי גוף נטולי מין, ושאינם נתפסים כמבזים כמו “זה”, אני הולך לפתור את הבעיה שלי – זו שאדבר עליה מייד – על ידי זה שאני אשתמש בזכר ונקבה במידה שווה, ובצורה מבלבלת ככל האפשר). ספציפית אין לי שום כוונה שיהיה לי איזה שהוא יחס רגשי ליובל טופר ואני אדיש לחלוטין לאיך אנשים בוחרים להגדיר את עצמם (שום הגדרה עצמית מבחינתי אינה “סטיה חברתית” – או בפראפרזה על מה שידיד שלי אמר, מצידי שיגדיר את עצמו כפודל).

הבעיה שלי היא העיתונות הישראלית (כתבות ראיתי רק ב”ידיעות אחרונות” אבל אין לי ספק ששאר עיתוני הארץ היו מתנהגים באותה צורה) והסופר-ליברליזם שעטף אותה פתאום בכתבות הצבע על יובל טופר. אין שום מילה של ביקורת על ההגדרתו של יובל טופר כגבר. זה לא שאני רוצה לראות דעות ימי-בינמיות חשוכות בעיתונות הישראלית של המאה ה-21, אבל איזשהו מילה של ביקורת? כלום? אז לי יש בעיה: אם מניחים מראש שיש רק שתי הגדרות אפשריות לאדם – גבר או אישה (שזו נראית הנחת הבסיס של כל הכתבות בנושא), אז אני לא רואה שום דרך שבה אפשר להגדיר את נושא המאמר כ”גבר”.

בואו נסתכל על זה כחשבון פשוט: או שהיא יותר גבר, הוא שהוא יותר אישה 1 ואז היא צריכה ליפול לאחד משני הדליים – זה או זה. אז מה היה לנו: הוא החליט להגדיר את עצמו כגבר (החלטה חשובה לכל הדעות), עשה ניתוח הקטנת חזה (בינינו – לא מוצלח במיוחד: לי יש חזה יותר שטוח משלו, ואני שמן) ולקח הורמונים גבריים תקופת זמן מסויימת (לא ברור לי כמה זמן, אבל כנראה פחות משלוש שנים). לעומת זאת, היא חייה במערכת יחסים זוגית עם גבר ולפחות מהקריאה שלי במאמר איך שהיא מתארת את מערכת היחסים הזאת אז היא בפרוש משחקת את האישה במערכת יחסים זו, בנוסף היא שמרה על כל סמני המין הנקביים העיקריים – בכוונה, ולבסוף עשתה את המעשה הנקבי האולטימטיבי ונכנסה להריון – להבנתי בצורה המסורתית שעושים זאת בני זוג בריאים במערכת יחסים מסודרת – הווה אומר, קיום יחסי מין מלאים ללא הגנה. כשאני עושה את החשבון הזה אז יובל טופר בהחלט נופל לדלי המסומן “אישה” ויש מידה מסויימת של צביעות פוסט-ליברלית מעצבנת בלהדביק את הכותרת “גבר” בכל פעם שמדברים עליה.

אני לא אומר את זה בגלל ש”מי שנולד נקבה חייב להשאר כך” או אפילו “המגדר חייב להקבע לפי המטען הגנטי” או כל שטות שמרנית ממסדית אחרת – לדעתי האישית מגדר הוא לא חלוקה לשתי מחיצות ואפילו לא קשת של אפשרויות שאדם יכול לבחור איפה הוא ממקם את עצמו בין 100% גבר לאישה מוחלטת, אלא יותר כמו מרחב של אפשרויות – וכן, יש אנשים שהם פודלים – אבל אם הנחנו מלכתחילה את הדעה הממסדרית הישראלית על חלוקת תפקידים מגדריים, אז לפחות בואו נהיה הגיוניים והגונים לעצמנו? (או לחלופין, שהעיתונות באמת תהיה יותר ליברלית ולא רק כמס שפתיים ל”קהילה”, מדי פעם. אבל הבטחתי להיות מציאותי אז בואו נשכח מהכיוון הזה 😉 ).

ורק לסיכום קצר – כל הדיון הזה הוא אדיוטי מכיוון שלעשות כזה מהומה תקשורתית מהסיפור הזה, כאילו שזה חדשות יותר חשובות מ”אילן גרפל חוזר הביתה” זה טפשי לגמרי ולדעתי האישית יותר גורם נזק מאשר תועלת לליברלים שרוצים לזרוק את כל הגדרות המגדר הקשוחות לפח.

  1. הא! שמתם לב מה עשיתי פה? 🙂 []

16 Responses to “ה”גבר הישראלי הראשון” וגו’”

  1. מישהו:

    הכתבה שלך טרנספובית, ויש לך בורות מוחלטת לגבי טרנסג’נדרים.

    זאת אטימות מכוערת להתייחס לאדם שמגדיר עצמו וחי כגבר בלשון נקבה. מה כל כך כואב לך?

    רק האדם עצמו יכול להגדיר מהו המגדר שלו.

    זה לא משנה האם יובל יוצא עם נשים או עם גברים. הומואים הם גברים, אלא אם הם הגדירו את עצמם אחרת.

    הייתי מצפה לקרוא מאמרים טרנספוביים מסוג כזה אצל ערסים, לא באתר שנקרא geek, שרומז להימצאות של יותר אינטליגנציה או פתיחות.

    • נעם:

      מסכימה איתך מאד, אבל מסתייגת מהמשפט האחרון. שים/י לב שגם אם לא זו היתה הכוונה – בחברה שלנו מושגים כמו “גיק” ובעיקר “ערס” בד”כ צמודים לזיהוי עדתי, ואני אישית משתדלת להימנע משימוש לפחות בזה האחרון.

  2. Oded:

    תודה על התגובה.

    אם זה לא היה ברור, אין לי בעיה עם האדם עצמו. יש לי בעיה עם המהומה התקשורתית הכאילו ליברלית שיצרו סביבו (ובברור בהסכמתו, אז אולי כן יש לי בעיה עם האדם עצמו). לדעתי הפרסום סביב הסיפור הזה לא מקדם אף אחד (אולי חוץ מהעיתון הנ”ל שמשנה לשנה הופך ליותר צהובון) ובטח שלא את ה”אג’נדה הטרנסג’נדרית”.

    זה קל לזרוק את המילה “בורות” מסביב, בלי להתייחס לטענות עצמן, אבל בכל זאת תודה על התגובה.

  3. שירה:

    כתבה לעניין! אני מסכימה עם כל מילה וחושבת שלקרוא לך ״טרנספובית״ זה ממש חוסר סובלנות וקטנוני. אישית אני גם מקבלת כל אדם ושיעשו מה שבראש שלהם אבל כשבחורה הופכת לחצי בחור וקוראת לעצמה גבר כשהיא / הוא מן הסתם עדיין מקבל מחזור אני אישית רואה את זה כפגיעה בי ובכל נשות העולם! אני מקווה שלא תוולד לזוג הזה בת כי היא לא תקבל שום מודל לחיקוי חיובי נשי מההורים שלה כי אבא אחד שלה כל כך סבל מהיותו אישה מצד אחד ומצד שני הוליד/ה אותה! למה שהיא תהיה גאה בנשיות שלה כשאביה כל כך סלד מזה והאבא השני גבר לגמרי?! אל תקראו לו הגבר הראשון בישראל שבהריון כי הוא בפרוש לא גבר אמיתי! לעשות צחוק מהיכולות הנשיות זה גם פוגע! כשגבר אמיתי ידע מה זה מחזור וכשישתילו לגבר רחם אז אולי נוכל לדון בנושא בכבוד אבל לי זה נשמע כמו בן אדם מסכן שמאד לא בטוח במיניות שלו ועושה נסיונות!  

    • Oded:

      שירה, למרות שלא ברור לי למה את רואה פה פגיעה בנשים, תרשי לי להודות לך שאת היחידה מבין המגיבים פה שנתנה התייחסות עניינית לתוכן ולנושא ולא רק באה להתקיף את העובדה שיש פה ביקורת כלשהי.

      תודה רבה!

  4. טניה:

    ראשית, אתה טוען שאתה פתוח, לא שונא ומכבד את הקהילה הטרנסית – ואז אתה ממשיך ואומר דברים שהם לא פחות מעלבון בוטה.
    אתה לא מביע בכתבה הזאת טיפה של כבוד כלפי יובל או בכלל.
    נדמה לי שאינך מדבר מתוך שנאה, אלא פשוט מתוך בורות.

    לו היית מכבד, היית עושה מעט מחקר לפני שאתה כותב את הדברים שאתה כותב.
    היית עומד על ההבחנה בין מין למגדר.
    על העובדה, שלהיות נקבה מבחינה ביולוגית, אין פירושה להיות אישה מבחינה חברתית.
    על העובדה שייתכן וישנן א\נשים שמגדירות את עצמן וחשות את עצמן כאישה, כגבר, כשילוב בין השניים או אחרת ולא בהכרח כולנו חייבות לבחור ולהצטמצם לתוך ההגדרות המסורתיות והצרות של “גבר” או “אישה”.
    אני לא רואה סיבה שאתה או כל אדם אחר יכפה על מישהו או מישהי זהות מגדרית או אחרת.

  5. איתי:

    מי אתה שתקבע את מינו של האדם? מדוע אתה מרגיש שזוהי זכותך לבקר אדם על הבחירה המגדרית שלו? אתה תחליט מי יותר “אישה” ומי יותר “גבר” ותכריח את אותם אנשים להתנהג לפי הסטיגמות הפרמיטיביות שלך?

    החגיגה התקשורתית הזאת היא בהחלט לא רדיפת פרסום או משחק של ליברליות בכאילו, זה פרסום שנועד להעלות את המודעות בחברה הישראלית לציבור (הלא-כל-כך קטן) של אנשים שהם שונים מגדרית בחברה הישראלית. פרסומים כאלה, כשהם מובאים בצורה נכונה, יכולים מאוד להועיל לדעת הקהל ולשפר משעותית את חייהם של טרנסג’נדרים ושל להטב”קים באופן כללי, ועל זה אני רק מברך.

  6. Oded:

    גם אם הכוונה היתה במקום – ואני לא בטוח, אבל לא אתווכח איתךך על זה – הביצוע היה לקוי ומאוד ממסדי כאילו-ליברלי ולא נראה לי במקום.

    אבל זו דעתך, ותודה שאתה משמיע אותה. זה בעיקר מה שהיה חסר לי בכל הסיפור הזה – דיון.

  7. נעם:

    כמה פתטי האיום שחווים א/נשים מסויימים מנזילות מגדרית, או מפגיעה בקישור הקדוש בין מין ביולוגי למגדר, וביניהם לבין משיכה רומנטית/מינית.
    לומר “אין לי בעיה עם” ולזרוק כמה משפטים ששמעת ונשמעים לך “ליברליים” לא אומר שאתה לא טרנספוב. ובלי קשר (או עם) – הריון הוא המעשה הנשי האולטימטיבי? באמת?? אתה שומע את עצמך?
    מאיפה אתה לוקח לעצמך את הזכות להתייחס אליו בשונה מאיך שהוא מתייחס לעצמו? מאיפה התעוזה להחליט מה מותר ומה אסור, ומה ההשלכות של כל תחושה או החלטה של אדם? מי שמך?
    אני לא יודעת איזה בחירות או התמודדויות עשית אתה בחיים, אני לא מכירה אותך (וראה זה פלא – אני לא שופטת אותך, אלא רק את הדברים שאתה כותב). אבל של נעליך כשאתה לוקח לך את החירות לעסוק בחייו של אדם ובהווייתו, אדם שלא עשה רע לאיש, ומהפרסומים נראה שלהיפך – עשה לא מעט עבודת שינוי חברתי, תרומה לקהילה, ואוטוטו הולך להפוך להורה – ממה שמסתמן מהכתבה הורה מקסים, יותר ממה שרובנו זכינו לו או נהיה בעצמנו.
    מציעה לך לנסות ללמוד קצת, להכיר, ורק אח”כ להחליט אם זה הרפש שאתה בוחר לפזר אל אוויר הסייבר-ספייס.
    וגם – אם לשים רגע בצד את הטענה שלך שאתה מדבר על עיתונות כשלמעשה אתה מדבר על התכנים עצמם (כלומר – סיפור חייו של אדם) – בכל הצניעות, מציעה לך ללכת לבחון למה זה, דווקא זה, כל כך הטריד אותך, בתוך העיתונות שלנו שמלאה בתכנים מסוכנים ואלימים מאין כמותם.
    וכמובן – מזל טוב ליובל ולבן זוגו, שידעו רק אושר הם וילדם, וייתקלו בכמה שפחות דעות חשוכות כאלו.

  8. Oded:

    בבוודאי שאני לוקח לעצמי את החרות לעסוק בענייניו – ברגע שהבן אדם שם את עצמו בפריים טיים – על השער של מוסף השבוע של אחד מהעיתונים עם התפוצה הגדולה בארץ – הרי שאינו בן אדם פרטי יותר ואל לו להלין שאנשים מתעסקים בענייניו.

    בינינו, ההתחסדות של המגיבים פה קצת נמאסה עלי – במקום להגיב לעניין בצורה אינטילגנטית, אנשים פה באים וזורקים רפש (כן נעם, אני מדבר עליך) ולא עושים דבר מלבד להעביר ביקורת על עצם “התעוזה” שלי בכלל להתייחס לנושא. זה התגובה הכי נמוכה ונחותה שקיימת. מה אם להתייחס לתוכן ולנהל דיון כמו אנשים שקולים? זאת הבעיה שלי עם הצורה שהציבור הישראלי (ככולו, כולל לה”טבקים ומגדרים כאלה ואחרים) מתייחס לנושא: שאין שום מידה של ביקורת לגבי כלום, הכל ראוי והכל טוב ויפה, ואם יש מישהו שכן אומר – בואו נדבר על התוכן ונבין מה היה לנו פה – אז מייד תוקפים אותו על זה שהוא מעיז להעביר ביקורת.

    איפה ההתיחסות העניינית? איפה האינטיליגנציה (הרגשית והשכלית) שהליברלים מתיימרים להחזיק בה?

    שום דבר – כולם כאחרון ה”ערסים”, כפי שהגדיר בציוריות “מישהו”.

    דווקא התגובה של שירה – למרות שאני לא מסכים עם הגישה שלה ועם חלק מהניסוחים – היתה היחידה אם איזשהוא תוכן ענייני: באמת, אם תיוולד להם בת – איזה מסר (תת הכרתי) היא מקבלת מכל הסיפור הזה: שהאנשים שאוהבים אותה ומגדלים אותה שונאים נשים? ואם יוולד בן, מה אז?

  9. חן אופיר:

    מצחיק שאתה מדבר בצורה כזו עובדתית, על דברים שברור שאין לך חצי מושג עליהם.
    מאיפה לך לדעת איך הם הביאו את הילד? ואם הם לא עשו סקס לאור נרות – זה הופך את יובל ליותר גבר?
    ומאיפה לך לדעת “איזה תפקיד” יובל משחק במערכת יחסים? אם אישתך תשתמש בכלי עבודה, ותתלה תמונה על הקיר, או תאכל מהאוכל ש_אתה עמדת ובישלת לה כל היום – זה יהפוך את המערכת יחסים שלכם ללא תקינה באיזשהי צורה? זה יהפוך אותך לפחות גבר? או יותר נכון… להומו-חס-ושלום?

    כל משפט ליברלי ומאפשר שלך – נרמס קשות במשפט שבא מייד אחריו.
    אין לך בעיה עם איך שבנאדם מגדיר את עצמו….?
    ובכן, כתבת כתבה קצת מוזרה להראות את זה.

    חן אופיר.

  10. שירה:

    אני מתנצלת אם הניסוח שלי לא היה הכי ברורה אני פשוט לא ישראלית והעברית שלי עדיין לא 100%.. בכל אופן יש לי כמה דברים להגיד- בעניין הפגיעה בנשים; כבחורה הרעיון הזה שעושים נסיונות (ככה אני רואה את זה) ובאיזשהו מקום עושים צחוק מהגוף והיכולות הנשיות מעציב אותי. אם בנאדם מחליט שהוא /היא לא בטוח במגדר שלו/ שלה בכיף תתנסו ותהנו אבל כשאתם מכניסים הריון לתמונה אז יש המון שאלות שעולות. האמת שאם לא היו מתייחסים לזה בתקשורת אז סבבה אתם יודעים מה הייתי מקבלת את הנושא הזה כיותר אוטנטי ולא כחיפוש אחר כותרות הזויות כמו זאת של הכתבה הזאת ״הגבר הישראלי הראשון בהריון״. כותרת כזאת היא כותרת שמנסה להביא רייטינג לעיתון ומנסה לגרום לאנשים להגיב! זה דורש תגובה! דורש התייחסות! עוד דבר ובתגובה לכל המגיבים שזורקים הערות על כך שעודד ״טרנספוב״ ולא ליברלי ולא מכבד; אתם מראים את הפנים המעצבנות של הקהילה הגאה ומי שמסביב לה, כל ביקורת קטנה נהפכת ל״אנטי״, ״חוסר כבוד״ וכל מיני תגובות כאלו. אתם מחפשים את זה! תעשו טובה ותפסיקו לחפש את זה! עודד פה לא אמר שום אמירה אנטי טרנסג׳נדרית, הוא הגיב לכתבה בנימוס אפילו! אנשים פשוט מחפשים ומחפשים סתם! הרבה יותר אנשים תומכים בקהילה הגאה ממה שנראה לכם!  

  11. Oded:

    תודה רבה שירה – סיכמת את הרגשתי בנושא בצורה טובה.

  12. סיסג'נדרית:

    (גם) אני מוצאת כמעט כל משפט בכתיבה שלך פוגעני, מיותר ולא הולם.
    קודם כל הניגוד הגדול בין פסקת הפתיחה המתנצלת שלך, הצהרת הליברליות הגדולה והמרגשת, שמאפשרת לך לכתוב את כל ההמשך ללא רגשות אשם.
    אם אין לך בעיה עם יובל ובחירתו המגדרית, מדוע אתה לא מסוגל לפנות אליו בזכר בלבד? האם קראת בכתבה, או שמעת במקום אחר, את יובל או מקורביו משתמשים בנקבה כלפיו? אני לא הראשונה, וגם לא האחרונה, שתכתוב לך (ולאחרים) שפניה אל אדם טרנסג’נדר (והאמת, כל אדם) במגדר הלא נכון היא פוגענית. משמעות הדבר שויתרת על להבין אותו, לזהות ולהכיר אותו והכרזת עבורו מי הוא.
    הלשון ה”מבלבלת” שבחרת (שאגב, לא בלבלה אותי בשיט, מי החליט שחובה לחיות תחת מגבלות השפה הסקס מניאקית הזו?) מנסה לרמוז שזהותו המגדרית של יובל מבולבלת. מאיפה הבאת את זה?!?! כנראה מאיפה שהבאת את זה שהוא האישה במערכת היחסים (אגב – מה זה לעזאזל אומר? אפייה, נקיון והבאת ילדים? שמחה לא להיות זוגתך!)…
    הבעיה שלך להבין את זהותו המגדרית של יובל נובעת מאיזו הנחה הזויה שכניסה להריון היא המעשה הנקבי האולטמטיבי! ואוו, איזו קביעה מוזרה. מה זה אומר על נקבות ללא ילדים? נקבות עקרות? האין הן נקבות? ואם כך – האם הן גברים? ורגע – איך קפצנו ממושגים ביולוגים (נקבה – זכר) למושגים חברתיים (אישה – גבר)? אין צורך לבדוק. כמו שאין צורך לבדוק בשום אלמנט אחר את השטויות שכתבת (נגיד איזה סימן מין נקבי שמר יובל? מציעה לך לחזור לשיעורי ביולוגיה בכיתה ז’).
    מחשבתך המקורית הייתה על העיתונות הישראלית, שאיזו הפתעה היא צהובה. רצית לשאול מה מטרת הפרסום? אז למה לא שאלת? למה לא תהית על כוונת הכותבת שלפני חודשיים הדליפה את סיפורו של יובל ללא אישורו, תוך פירוט לא מעט פרטים מזהים? אז זה לא הפריע לך כל כך בעין… העובדה היא שבמקום לדבר על העיתונות, חוסר הביקורתיות או הצבעוניות בה, נפלת לתוך אותו בור וכתבת רשומה צהובה, מלוכלכת בחוסר כבוד ולא מעוררת כל מחשבה ביקורתית ומעניינת.
    אם זה בלוג על מחשבותך, כרגע בחרתי לא לקרוא אותו שוב לעולם.

  13. חן קלר:

    תקרא קצת על האבחנה בין מין לבין מגדר ואז תערוך את הכתבה הזו (או תמחק אותה).

  14. Oded:

    אני מכיר את האבחנה בין מין למגדר (הווה אומר – קראתי ספרות בנושא וניהלתי דיונים על כך עם אנשים, גם שמקצועם בתחום וגם סתם אנשים שמעניין אותם לדבר על הנושא), והמאמר מציג את דעתי המנומקת והמיודעת בנושא.

    זה שאת מעיזה להניח ש”ברור” שאם אני לא מסכים איתך זה בגלל שאני לא מבין – זו חוצפה.

    בכלל, אם לשפוט רק לפי התגובות למאמר הזה, קהילת ה-LGBT הישראלית מורכבת מאוסף של הטרו-פובים שמרניים שלא מסוגלים לנהל דיון הגיוני בנושאים שמפחידים אותם אלא רק לגדף (ו”להפגע”). היחידה שנתנה תגובה שמתקרבת לעניינית היא “סיסג’נדרית” אבל בגלל שכמות ההתלהמות בתגובה שלה היתה גם גבוהה יחסית – החלטתי לא להגיב. לעומת זאת – ההערה האנטי אינטלקטואלית שלך היתה חייבת תגובה.

Leave a Reply