מתכון: תבשיל הודו לעונת המעבר

מתחשק לכם תבשיל סמיך בבישול ארוך, אבל עדיין לא קר מספיק בחוץ בשביל תבשיל ממש כבד, והרופא ביקש להפחית בבשר האדום? הנה תבשיל דמוי גולש, קל יחסית ומבוסס על הודו – בשביל שומרי המשקל שבינינו.

המצרכים:

  • 1 ק”ג שוק הודו מפורק (ידוע גם כשווארמה הודו – בלי העצמות כמובן)
  • בצל גדול
  • גמבה או פלפל בצבע מתאים
  • כרובית קטנה
  • קולורבי גדול
  • תפוח אדמה
  • קישוא או זוקיני גדול
  • 3 גזרים גדולים
  • שאר במיני תבלינים לפי הצורך

הכנה:

בסיר יש לשים כף שמן ואת הבצל פרוס לריבועים או פסים דקים (לא לקצוץ!) ולשים על חום בינוני. נראה לי שהכי טוב אם יש לכם סיר רחב ושטוח, אבל לי אין אז אני משתמש בסתם סיר גדול – אפשר, אבל תהליך ההשחמה של ההודו (שתכף נגיע אליו) הוא קצת בעייתי וצריך לשים לב. בזמן שהבצל מתחמם לו, נחתוך את ההודו לקוביות גדולות (משהו כמו 2×2 ס”מ) ונמליח ונפלפל אותו (לפי הטעם, אבל כדאי לא להקמצן על המלח).

כשהבצל מתחיל להיות שקוף, נוסיף את ההודו לסיר. את ההודו צריך להשחים קצת כדי שיאטם, אז נעלה את החום למקסימום ונערבב היטב מדי פעם כדי שכל החתיכות יקבלו מספיק חום. זה הקטע שבו סיר רחב יותר נותן תמורה להשקעה – עם סיר גבוה, פחות מההודו זוכה למנת חום נדיבה בו זמנית ואז צריך לערבב יותר ומצד שני לשים לב שאין חתיכה שכל הזמן בתחתית ונשרפת. משאירים עם חום גבוה עד שההודו מקבל צבע יותר מוצלח (הבשר צריך לעבור את הצבע הלבן ולהתחיל להיות כהה יותר – בכל מקרה הבצל הוא נקודת העצירה – כשהבצל מתחיל להיות חום עוברים לשלב הבא גם אם ההודו עוד לא נראה בצבע הנכון).

כשהבשר מוכן, זורקים פנימה את הפלפל חתוך לריבועים, שתים או שלוש שיני שום מרוסקות וכוס יין אדום (נא להשתמש ביין יבש או חצי יבש שווה – כמו איזה מרלו טוב) לערבב הכל היטב ולהחליש את החום בבחזרה לבינוני. לסגור את הסיר ותת ליין ולשום לעבוד על הבשר. שימו לב שצריך להכנס ולערבב מדי פעם כדי שהבשר לא ישרף והיין יגיע לכל המקומות. לתת לעסק לעבוד ככה כ-10 דקות.

אחרי שהיין והשום עשו את שלהם, נוסיף לסיר את כל שאר הירקות – חתוכים לקוביות. הגודל לא ממש משנה (אני בכל מקרה אוהב לגוון ולשים ירקות בגדלים שונים – זה יותר מעניין ככה), אבל כדאי לא פחות מס”ם מעוקב ולא יותר מהגודל של הבשר. עליהם נוסיף שתי כפות פפריקה מתוקה, כפית כמון, כפית קליפת אגוז מוסקט מגוררת ועוד קצת מלח ופלפל. נכסה את הכל במים רותחים נערבב היטב, נחליש את החום לנמוך-בינוני ונסגור את הסיר שוב. בשלב זה אפשר ללכת לראות טלוויזיה או לשחק כדורגל, תחזרו עוד שעה.

ככלל התבשיל מוכן כשהגזר רך ומתפרק בקלות, אבל אפשר להשאיר את התבשיל בכיף שעתיים על האש כדי שהכל יהיה עיסה אחת גדולה – מה שעושה לכם את זה.

Leave a Reply