Archive for December, 2011

מתכון: מרק חורף צהוב עם אפונה

הנה מתכון למרק חם וצהוב לחורף, אם אתם בקטע של מרקים צהוביים (מזרחיים, מישהו היה אומר? אולי – לא יודע). הבסיס הוא אפונה יבשה צהובה (split pea) אז אפשר לקרוא למרק הזה מרק אפונה צהובה, אבל אני מעדיף “מרק צהוב עם אפונה” (בין השאר בגלל שאפשר להכין אותו בלי אפונה).

מרכיבים:

  • 400 גרם אפונה יבשה צהובה. אפשר להחליף בעדשים חומות או עדשים כתומות (אם כי הן קטנות יותר ונוטות להפוך לעיסה במרק). לא הייתי ממליץ לשים אפונה יבשה ירוקה או עדשים ירוקות כי המרק לא יקבל את הצבע הצהוב הרצוי שלו.
  • בצל גדול
  • תפוח אדמה בינוני או גדול. ניסיתי להחליף לקולורבי – תחליך התפ”א הסטנדרטי שלי וזה עובד, אבל לא מדהים.
  • שני גזרים בינוניים שטופים. אני בד”כ לא מקלף אותם למרות שאני יודע שיש כאלה שאוהבים את זה, ואני אומר – כל הויטמינים בקליפה!
  • 2-3 פטריות – להסמיך את המרק. אפשר גם להחליף בקישוא אבל זה נותן למרק צבע יותר ירוק.

הכנה:

להעמיד קלחת קטנה עם מים רותחים על חום בינוני-גבוה ולשפוך פנימה את האפונה היבשה או העדשים. לתת לזה לרחוש ולהוסיף מדי פעם מים אם המים לא מכסים את האפונה. נניח לאפונה להתבשל ולהתרכך בזמן שאנחנו מכינים את שאר הרכיבים.

לשים בסיר כף שמן ולקצוץ פנימה את הבצל. בגדול את הבצל אמורים לגרור כמו שנעשה את שאר הירקות, אבל בצל ופומפיה יסתיים בדמעות, אז אני פשוט קוצץ אותו לחתיכות קטנות. לשים על חום בינוני ולתת לבצל להתאדות עד שהוא שקוף. כשהבצל מוכן ומתחיל קצת להשחים, נשתמש בפומפיה בשביל לגרור לתוך הסיר את התפ”א (כדאי לקלף קודם, אבל אני מניח שלא חייבים) ואת הגזרים. אם החלטנו להשתמש בקישוא במקום בפטריה (או בנוסף – אני גמיש) אז גם הוא נכנס עכשיו. לכסות את הסיר ולתת לתערובת להתבשל לבד כ-20 דקות. כדאי לפתוח ולערבב מדי פעם.

כשהירקות מוכנים, להוריד את האפונה ולשטוף אותה במים נקיים – כדי לנקות את כל העמילנים ושאר השטויות שיוצאות בזמן הבישול ועושות קצף – אני שופך בזהירות את כל המים מהקלחת בלי לאבד את האפונה, ואז ממלא במים נקיים ושופך שוב פעם או פעמיים. לבסוף להוסיף את האפונה – בלי מים – לסיר. אם אנחנו רוצים לשים פטריות בפנים (מומלץ – זה גם מוסיף מאוד לטעם), אז עכשיו זה הזמן להוסיף אותן לסיר, שוב ע”י לגרור אותן בפומפיה.

למלא את הסיר במים רותחים, ולהביא לרתיחה. לערבב מדי פעם עד שהמרק רותח ואז להוריד לאש קטנה. לבשל כ-20 דקות, וכדאי לערבב מדי פעם.

אחרי 20 דקות, הגיע הזמן להוסיף תבלינים: אני שם כפית כורכום, שתי כפיות כמון, חצי כפית מלח, פלפל פפריקה מתוקה וג’ינגר כל אחד. לחילופין אבקת קארי המבוססת על כמון כורכום וכוסברה תחליף את רוב התבלינים האלה.

לבשל עוד 10 דקות על אש קטנה ולקרוא למרק “מוכן”.

בתיאבון.

Enhanced by Zemanta